Followers

Wednesday, October 7, 2009

Unit kesihatan ATM dapat sambutan di Padang

PADANG: Unit Kesihatan Bergerak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mendapat sambutan luar biasa apabila tidak putus-putus dikunjungi pesakit dari sekitar Kota Padang, di sini.

Ketuanya, Kapten Mahamud Tukimin, berkata jumlah pesakit yang datang mendapatkan rawatan mencecah 120 orang sejak hari pertama ia dibuka semalam.

"Sambutan cukup menggalakkan, kami pun tak menyangka begitu ramai yang datang pada hari pertama semalam sehingga terpaksa melanjutkan waktu operasi yang sepatutnya tamat pada 10 malam sehingga 12 tengah malam. Kami jangka lebih ramai yang datang hari ini," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata, unit yang didirikan di depan Rumah Sakit Selasih, Jalan Khatib Sulaiman di sini yang bermula jam 8 pagi hingga 10 malam dikendalikan dua doktor, masing-masing daripada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan rumah sakit berkenaan serta dibantu lapan kakitangan yang bekerja mengikut shif.

Mahamud berkata, ramai pesakit yang hampir keseluruhannya terdiri daripada pesakit luar mengalami demam dan batuk.

"Setakat ini tiada (penyakit) yang serius, bagi yang batuk mereka mungkin terhidu banyak habuk yang berterbangan di kawasan runtuhan bangunan akibat kerja-kerja mencari dan menyelamat mangsa (gempa bumi)," katanya.

Sementara itu, penduduk yang datang mendapatkan rawatan melahirkan rasa terima kasih dan penghargaan kepada Malaysia yang banyak memberikan pelbagai bentuk bantuan sejak gempa bumi kuat melanda kawasan itu, Rabu lepas.

Seorang suri rumah, Nelly Dalip, 39, yang membawa anaknya Indah Alwis, 1, mendapat rawatan akibat demam melahirkan penghargaan tidak terhingganya kepada rakyat Malaysia terutamanya yang sering menjadi antara yang pertama menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada rakyat negara ini.

"Ini memang bagus, kami amat senang sekali dan berterima kasih kepada kerajaan Malaysia," kata ibu kepada dua orang anak itu.

Pendapat Nelly itu dipersetujui Faridah Sumpu, 49, yang menerima rawatan akibat sakit kaki.

Beliau berharap bantuan perubatan seperti itu dapat diteruskan lebih lama lagi di situ. - Bernama

0 comments: