Followers

Wednesday, October 7, 2009

Sabah&Sarawak: 200 pelajar guna 2 jambatan usang

Kemudahan rapuh perlu dibaiki segera

KOTA BELUD: Demi ilmu, seramai 200 pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Kesapang dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taun Gusi dari Kampung Tawadakan di sini, bergadai nyawa dengan bergantung kepada dua jambatan kayu berlantai usang dan rapuh untuk ke sekolah sejak Januari tahun lalu.

Jambatan merentangi Sungai Tawadakan itu perlu dibaiki atau diganti segera kerana tidak lagi selamat dan selesa untuk digunakan.

Ketua Kampung Tawadakan, Jamri Asoim mendakwa masalah itu sudah dikemukakan kepada Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan dan Pejabat Daerah Kota Belud, tetapi hingga kini belum ada sebarang tindakan.

"Kami harap jambatan ini dibaiki segera demi kepentingan pelajar kerana kita bimbangkan keselamatan mereka," katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam.

Jamri berkata, jambatan itu berbahaya tetapi pelajar dari kampung itu yang belajar di SMK Taun Gusi dan SK Tawadakan tiada pilihan lain.

Malah, katanya, ada murid mendakwa pernah terjatuh dan terpaksa pulang ke rumah menukar pakaian.

Beliau berkata, penduduk kampung tidak mampu mengeluarkan membaiki jambatan berkenaan dan berharap ia diberi perhatian serius oleh kerajaan.

"Kami harap kerajaan memberikan keutamaan menyelesaikan masalah ini, seelok-eloknya gantikan dengan jambatan konkrit demi kepentingan semua pihak," katanya.

Penduduk kampung, Maugan Mustapha berkata, Abdul Rahman pernah berjanji membawa isu jambatan itu kepada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

"Rakyat berpegang kepada janji dan ia mesti dikotakan segera," katanya.

Samdin Umpong meminta Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah bertindak segera membaiki kedua-dua jambatan itu sebelum kejadian tidak diingini berlaku.

"Sepatutnya masalah jambatan usang kini hampir tidak dapat digunakan sudah lama diatasi dan kita harap keperluan rakyat diutamakan.

"Kami bersyukur kerana anak masih sanggup ke sekolah walaupun saban hari berdepan kekurangan kemudahan asas,” katanya.

0 comments: