Followers

Wednesday, October 7, 2009

Sabah&Sarawak: Pemaju dibenar mula kerja sebelum lesen dikeluarkan

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah bersetuju membenarkan pemaju perumahan di negeri ini memulakan kerja penyediaan tapak sebelum pengeluaran lesen pemaju perumahan bagi memulakan pembinaan projek baru secara bersyarat.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Hajiji Mohd Noor, berkata kelonggaran itu diberi kepada projek yang memerlukan kerja penebusgunaan tanah yang diperakui jurutera berkelayakan.

Bagaimanapun, katanya, ia tidak harus membabitkan kerja penggondolan bukit.

Beliau berkata, pemaju juga perlu mendapatkan kelulusan pihak berkuasa tempatan (PBT) meliputi Dewan Bandaraya, Majlis Perbandaran, Lembaga Bandaran dan Majlis Daerah untuk Plan Kerja Tanah terbabit.

"Keputusan ini dilaksanakan untuk memenuhi permintaaan Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah Sabah (Shareda) yang dikemukakan kepada kementerian awal tahun ini," katanya ketika melancarkan Ekspo Hartanah Shareda 2009 (Propex 2009) di Pusat Dagangan Sabah (STC), Kota Kinabalu, kelmarin.

Teks ucapan beliau dibacakan Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Edward Yong.

Hadir sama, seorang lagi Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Ghulam Khaidar Khan dan Datuk Bandar Kota Kinabalu, Datuk Iliyas Ibrahim.

Propex 2009 menyediakan 80 gerai pameran pelbagai produk hartanah, agensi hartanah dan institusi kewangan dengan menawarkan 5,000 unit kediaman serta lot komersial dan industri bernilai RM2.2 bilion.

Sebanyak RM500 juta hartanah berjaya dijual sepanjang pameran tiga hari mulai Jumaat lalu.

Dalam pada itu, Yong ketika ditemui berkata, kementerian itu memahami masalah pemaju perumahan kerana ada ketikanya tapak binaan perlu ditebus guna berikutan struktur tanah yang lembut.

Katanya, kawasan berkenaan mengambil masa lama untuk mendap dan yang memerlukan lebih setahun sebelum pemaju memulakan kerja pembinaan.

Beliau berkata, adalah tidak adil bagi pemaju terpaksa menunggu lesen dikeluarkan sebelum mereka memulakan kerja penyediaan tapak.

"Kita faham adalah sukar menyiapkan projek itu dalam tempoh dua tahun seperti diperlukan," katanya.

Yong berkata, kementerian sedang menilai rumusan Persidangan Perumahan Sabah 2009 pada Ogos lalu untuk mempercepatkan pengeluaran geran tanah dibahagi kecil, pelantikan Pesuruhjaya Bangunan, kaji semula beban pemaju bagi mendapatkan bekalan elektrik untuk projek mereka dan kekurangan pekerja mahir bangunan.

"Ia memerlukan pembabitan semua jabatan dan agensi di bawah Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Pejabat Peguam Negara, Jabatan Tanah dan Ukur, PBT, Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB), " katanya.

0 comments: