Followers

Wednesday, October 21, 2009

Novel Tak Bertajuk (Part II)

Setelah berkumpul mengikut kelas, beberapa guru pun memberi pengumuman penting. Kemudian setiap pelajar ke kelas masing-masing mengikut kelas. Kami berbaris ke kelas untuk memulakan aktiviti pembelajaran di dalam kelas.

Ketika kami memasuki ke dalam kelas, kami melihat mereka membuat kerja rumah masing-masing yang belum disiapkan. Kalau kerja yang tidak siap, akan didenda oleh cikgu tersebut. Sebentar lagi, cikgu Bahasa Malaysia akan masuk untuk mengajar kami.

“Murid semua berdiri. Assalammualaikum.” kata ketua kelas.
“Waalaikummussalam. Semua pelajar duduk.” kata cikgu.
“Hari ini cikgu ajar tatabahasa. Pas ini cikgu akan beri latihan.” kata cikgu lagi.
“Ok cikgu”

Setelah memberitahu kami menganalisis ayat, memberi kami latihan untuk mencuba dan memberi kerja rumah berkaitannya. Dapatkah ku jawab semua soalan itu? Harap-harap dapat lah.

“Bila hantar ini latihan, cikgu?” kata salah rakan sekelasku.
“Esok. Bolehkah?” kata cikgu.
“Esok cikgu?”
“Kenapa? Tak bolehkah hantar esok?” kata cikgu.
“Boleh, tapi ….”
“Kalau tak boleh. Hantar hari khamis, boleh tak.”
“Boleh, cikgu”
“Murid semua berdiri. Terima kasih cikgu,” kata ketua kelas.

Setelah cikgu Bahasa Malaysia keluar dari kelas, sesetengah pelajar terus membuat kerja rumah yang belum siap. Sebelum cikgu Kimia masuk, ku membuat ulangkaji dengan merujuk buku teks dan buku rujukan. Maklumlah, ku pelajar rajin. Selepas beberapa minit ku ulangkaji, cikgu pun masuk ke kelas dan mengajar kami tentang bab seterusnya dalam buku teks.

“Pelajar semua berdiri. Good morning, teacher,” kata ketua kelas.
“Good morning. Duduk semua. Sapa ketua kebersihan kelas kamu?” kata cikgu.
“Saya, cikgu.” kata Mal.
“Kenapa cikgu panggil saya?” kata Mal lagi.
“Napa? Cuba tengok kat lantai itu. Kotor dan berhabuk.” kata cikgu.

Setelah membersihkan kelas selama 10 minit, kami pun menyambung pembelajaran yang diajar oleh cikgu. Ku memberi prihatian sepenuhnya untuk menambah ilmu tentang subjek itu. Semasa cikgu sedang menjelaskan bab tersebut, ku mula menyalin nota-nota penting. Kadang kala kalau ku tak faham, ku memulakan beberapa soalan.

“Pelajar, hari ini teacher akan beri latihan. Tulis soalan kat buku.” kata cikgu.
“Baik teacher.”

Setelah kami menyalin beberapa soalan berkaitan bab tersebut, ku lalu membuat semua sementara masa masih ada. Ku telah banyak membuat ulangkaji yang berkaitan dengan semua bab dalam buku Kimia. Bagaimana pun banyak ku tak tahu ataupun faham setiap bab yang telah diajar. “Triiing! Triiiinnnng!!” Bunyi lonceng sekolah yang menandakan masa rehat. Kami mengemas buku dan alat tulis ke dalam laci.

“Semua pelajar berdiri. Thank you, teacher.” kat ketua kelas.
“Jom kita rehat, Jo.” kataku.
“Jomlah. Lapar sangat ini.” kata Jo.

Ku terparak dengan Norlily semasa ku dan Jo menuruni anak tangga. Ku tak acuh dan berlagak tak ada apa-apa. Norlily pun begitu juga. Semasa ku nak membeli makanan. Terkonyong-konyong ada orang yang menepuk bahuku dari arah belakang. Alangkah ku terperanjat, rupa Norlily yang menepuk bahuku tadi.

“Hai, Fiq.” kata Norlily.
“Hai, sayang. Beli apa tu?” kataku.
“Seperti acapnya. Janganlah panggil sayang-sayang time begini.” kata Norlily.
“Oh… Ok bah.” kataku.

Ku pergi ke tandas dan membasuh tangan ku yang kotor. Setelah ku dari tandas, terkonyong-konyong lonceng berbunyi menandakan masa rehat dah habis. Ku pergi ke pondok berdepan dengan makmal sains. Ku melihat beberapa helai kertas yang ku karang telah hilang semasa ku pergi ke tandas.

Hanya beberapa helai kertas dan pen kat situ. Ku bawa barang ku ke kelas. Semasa ku kat kelas, ku tertanya-tanya ke mana hilangnya beberapa helai kertas yang lain? Atau ada sapa-sapa yang membacanya? Atau ditiup angin?

Kalau kertas ditiup angin, mesti ada beberapa kertas ada kat situ. Dah lah, mungkin ada yang ambil kot. Selepas sekolah, ku dan Jo pulang lewat untuk memantau kelas agar tak ada yang kotor dan tak berusai. Ku terus turun ke bawah dan terus ku berjalan pulang ke rumah. Cuaca hari ini macam acapnya. Ku melihat beberapa pelajar yang masih menunggu. Kami berjalan sambil berbual-bual.

“Jo, kau ada kat pondok yang berdepan dengan makmal.” kataku.
“Ada tapi sekejap saja kat situ. Napa?” kat Jo.
“Kau ada nampak kah beberapa helai kertas.” kataku.
“Ada. Tapi aku tak tahu sapa punya tak bernama” kata Jo.
“Jadi mana lah kertas itu?” kataku.
“Ku bawa ke kelas. Dan …. (katanya yang terputus)” kata Jo.
“Dan? Dan apa?” kataku.
“Dan ku simpan kat bagku.” kata Jo.
“Aik? Kenapa kau tanya pasal kertas itu? Kau punya ke, Fiq?” katanya lagi.
“Yalah. Manalah kertas itu?” kataku.
“Ok. Ku nak kuarkan lah.” katanya.
“Oh yah! Ku selit salam buku Sejarah. Nah!” katanya lagi.
“Thanks yer.” kataku.

Kami berbual sampai ke pagar sekolah. Ku teringat yang ku ada latihan yang belum disiapkan. Bagaimana ku hendak membuat latihan tu tanpa buku teks atau buku rujukan? Dengan sapa harus ku pinjam? Macam mana ini atau ku pinjam dari Jil? Pukul berapa ku hendak pinjam dari dia atau sekarang? Banyak betul persoalan yang bermain dalam ruang fikiranku.

“Jil! Tunggu dulu.” kataku.
“Apa Fiq?” katanya.
“Pinjam buku teks Matematik mu. Leh kan?” kataku.
“Boleh tapi kau kena tunggu aku kat kedai. Ok?” katanya.
“Ok!” kataku.

Setelah kian lama ku menunggu, ku mengambil keputusan untuk membeli makanan bagi mengalas perutku ini. Setelah beberapa minit ku menunggu Jil, konyong-konyong dia muncul dihadapanku.

“Nah buku yang kau nak pinjam tu.” katanya.
“Ok. Thanks. Nanti ku kasih pulang bukumu.” kataku.

Ku terus balik ke rumah. Ku terkejut dengan gelagat rakan-rakan sekolahku. Ku terus berjalan tanpa acuh kat mereka. Ku menyeberang ke jalan sebelah untuk melalui jalan shortcut. Semasa ku jalan shortcut, ku terparak dengan Norlily. Rupa-rupanya dia tinggal kat situ. Dia menjerit namaku, namun ku tak acuh.

Sampai saja kat rumah, ku terus membersihkan diriku yang kotor dan berpeluh. Setelah selesai membersihkan diriku, ku makan tengah hari. Ku start membuat ulangkaji yang belum ku siapkan. Ku mendengar radio sambil membuat kerja rumah. Terkonyong-konyong lagu yang ku suka telah dimainkan dalam radio. Lagu itu sungguh merdu kedengaran di radio.

Setelah beberapa jam ku membuat homework dan ulangkaji. Ku banyak buat latih tubi tentang subjek-subjek. Ku menunaikan solat Maghrib. Beberapa minit lagi, azan Maghrib akan berkemundangan. Ku membersihkan diri dan mengambil wudu’ untuk menunaikan solat.

Setelah ku menunaikan solat, ku mengulang kaji subjek Chemistry Form 4. Selepas ku mengulang kaji, ku menonton television sehingga pukul 9.00 malam. Sementara itu, ku makan malam bersama keluargaku. Setelah ku makan malam dan membuat ulangkaji, ku mengemas buku mengikut jadual waktu.

Ku terfikir sapa yang memanggil namaku? “Hei! Bagus ku masuk tidur. Ku nak rehatkan mindaku dari stress. Harap-harap ku bermimpi indah selalu.” kataku yang termenung panjang. Semasa ku termenung pasal tempoh hari, ku terlelap. Suasana malam itu nyaman dan dingin.

Ku bangun seperti acapnya. Hari ini ku pergi ke sekolah lewat sedikit. Samasa ku berjalan ke sekolah, ku terparak dengan Norlily. Kami berjalan bersama-sama ke sekolah. Semasa dalam perjalanan ke sekolah, Norlily telah menanya beberapa soalan, tetapi ku hanya berdiam.

“Aik, Fiq!” kata Norlily.
“Napa? Maaf lah kalau I terkasar tadi.” kataku.
“Tak apa. I faham juga. Napa diam saja tadi?” katanya.
“Tak lah sayang. I cuma terkejut pasal tadi itu.” kataku.
“Yakah. Dah lambat kita ini.” katanya.
“Yalah, sayang.” kataku.

Semasa kami berjalan ke sekolah, terkonyong-konyong, kawannya Siti menepuk bahu kami dengan serentak. Kami terdiam dan terhenti bagai kaku nak dimakan buaya. Ku tak tahu Siti datang dari mana.

“Opooocot!” kataku.
“Apa korang buat itu? Korang couple ke?” kata Siti.
“(Terkejut)…Tak….. Tak ada lah.” kataku.
“Fiq! Napa tak bagi tahu kat Siti pasal kita berdua?” kata Norlily.
“Sayang nak I bagi tahu. Ops!” kataku.
“Nah! Ketahuan dah. Napa tak bagi tahu ini?” kata Siti.
“Dah ku agak kau dan Lily ada hubungan.” kata Siti lagi.
“Dah lewat ini.” kataku.

Kami pun berjalan ke sekolah. Seperti acapnya kami berbaris sebelum masuk ke kelas masing-masing. Ketika ku berada dalam barisan, terkonyong-konyong Jo menepuk bahu ku. Ku terkejut dibuatnya. Kami masuk ke kelas mengikut barisan kelasku.

“Eh, Fiq!” kata Jo.
“Napa? Sakit tau kat buat kat aku tu.” kataku.
“Sorry lah. Aku tengok kau dan Norlily. Macam ada apa-apa.” kata Jo.
“(Terdiam)…Ahhh.” kataku.
“Terus terang atau ku tanya kat Siti.” kata Jo.
“Ok! Ku memang suka kat Norlily. Dia pun sebaliknya suka kat aku.” kataku.
“Jangan nak bocorkan rahsia kami. Ok” kataku lagi.
“Ok bah, Fiq!” kata Jo.

* sambung

0 comments: