Followers

Friday, October 9, 2009

H1N1 lebih serius di kalangan remaja: Kajian AS

WASHINGTON: Satu kajian terhadap mereka yang sakit teruk dan mati akibat pandemik baru Influenza A (HN1) mengesahkan ia menyebabkan akibat lebih serius terhadap populasi lebih muda , berbanding selesema bermusim dan sering menyebabkan simptom berbeza.

Kajian terhadap 272 pesakit yang cukup serius untuk dimasukkan ke hospital menunjukkan kira-kra 40 peratus mengalami diarea dan muntah - sesuatu yang jarang diakibatkan selesema bermusim - dan mengesahkan rawatan segera boleh menyelamatkan nyawa.

Dr Seema Jain dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (CDC) yang mengetuai kajian itu berkata, penemuan itu menunjukkan kumpulan mana yang lebih berisiko dan bila untuk mendapatkan rawatan.

“Daripada 272 pesakit yang kami kaji, 25 peratus dimasukkan ke uit rawatn intensif dan 7 peratus mati," kata pasukan Jain dalam laporan itu yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine.

Mereka menyatakan 45 peratus adalah remaja bawah 18 tahun dan cuma lima peratus melebihi usia 65 tahun manakala 73 peratus mempunyai sekurang-kurangnya satu komplikasi seperti asma, diabetes, sakit jantung dan kehamilan.

Kajian itu juga mendapati paling awal pesakit yang mati dirawat dengan ubat antiviral ialah tiga hari selepas mereka menunjukkan simptom.

Pesakit yang dirawat lebih awal terselamat. - Reuters

0 comments: