Followers

Tuesday, September 8, 2009

Sabah&Sarawak: SPRM tak perlu ragu siasat kes

Pegawai usah gentar jika individu berpangkat besar atau dikenali ramai

KOTA KINABALU: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Sabah diminta terus melaksanakan tanggungjawab menyiasat setiap kes dengan amanah tanpa sebarang kebimbangan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk V K Liew, berkata pegawai SPRM tidak perlu takut mengendalikan siasatan ke atas sesiapa pun termasuk individu yang mempunyai nama dan pangkat besar serta dikenali ramai.

"Memanglah siasatan ke atas individu terkemuka biasanya mendapat perhatian dan liputan meluas termasuk media.

"Bagaimanapun, saya ingin mengingatkan pegawai SPRM supaya jangan bimbang. Itu perkara biasa dan kita teruskan dengan tugas dan tanggungjawab," katanya selepas melawat pejabat SPRM Sabah di Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di sini, kelmarin.

Turut hadir Pengarah SPRM Sabah, Jalil Jaafar.

Dalam perkembangan berkaitan, Liew berkata, SPRM Sabah menerima 789 maklumat sejak Januari hingga 28 Ogos lalu dengan 719 daripadanya diperoleh di negeri itu manakala baki 70 lagi dari Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya.

Katanya, sebahagian besar maklumat membabitkan tuntutan palsu berhubung projek kerajaan.

Daripada jumlah itu, katanya, 76 kertas siasatan dibuka manakala status tiada tindakan lanjut (NFA) disahkan bagi 219 kes.

"Sebanyak 358 kes dikategorikan untuk siasatan dan risikan manakala 110 lagi dikenakan pelbagai tindakan lain.

"Dari segi tangkapan, 19 individu ditangkap sejak Januari hingga 28 Ogos ini, membabitkan 15 orang awam, kakitangan sokongan (tiga) dan profesional (satu).

"Kota Kinabalu mencatat tangkapan tertinggi iaitu 10 orang, diikuti Sandakan (enam) dan Tawau (tiga).

“Satu kes membabitkan golongan profesional ditahan di Sandakan dan sudah didakwa di mahkamah," katanya.

Liew berkata, 15 daripada 32 kes perbicaraan sudah diselesaikan dalam tempoh lapan bulan pertama tahun ini.

"Daripada 15 kes diselesaikan, 10 kes disabitkan di mahkamah, tiga dilepas dan dibebaskan, satu kes dilepas tanpa dibebaskan dan satu kes lagi ditarik balik atas arahan Peguam Kanan Persekutuan," katanya.

0 comments: