Followers

Wednesday, September 2, 2009

Sabah&Sarawak: Penubuhan konsortium bela nasib pekebun kecil

Pelbagaikan kegiatan perkongsian ekonomi seperti dicadangkan Perdana Menteri

KOTA KINABALU: Nasib pekebun kecil getah dan kelapa sawit di Sabah diyakini lebih terjamin menerusi penggabungan tiga agensi pertanian terbesar negara iaitu Felda Berhad, Felcra Berhad dan Pihak Berkuasa Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) bagi mewujudkan konsortium menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi secara perkongsian seperti dicadangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Yang Dipertua Yayasan Awadnir, Awadnir Matanggal, berkata ramai pekebun kecil hidup miskin kerana bergantung kepada penjualan hasil kelapa sawit dan getah kepada orang ketiga yang membelinya pada harga rendah.

Pada masa sama, katanya, kebun kecil dikesan tidak produktif untuk membebaskan keluarga daripada belenggu kemiskinan kerana pengeluaran sekadar cukup makan.

"Kewujudan konsortium akan memudahkan pekebun kecil bergabung dengan pekebun lain dan tidak perlu menjual hasil kebun mereka kepada pihak ketiga yang ada ketikanya mencekik darah.

"Kami harap cadangan ini dapat dilaksanakan segera bagi membela nasib pekebun terutama di luar bandar dan pedalaman Sabah," katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Ahad lalu, Najib mencadangkan tiga agensi pertanian terbesar negara iaitu Felda, Felcra dan Risda bergabung mewujudkan konsortium bagi menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi secara perkongsian, sekali gus meningkatkan pendapatan peneroka dan pekebun kecil.

Perdana Menteri berkata, beliau sudah meminta ketua eksekutif dan pengerusi ketiga-tiga agensi itu menemuinya bersama Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal bagi membincangkan bagaimana gabungan dan perkongsian itu boleh dilaksanakan.

Awadnir yang juga Yang dipertua Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) Sabah berkata, berdasarkan maklum balas di beberapa kampung di luar bandar Sabah seperti Kota Marudu dan Pitas, ramai pekebun kecil getah dan kelapa sawit mahu penubuhan konsortium itu disegerakan.

Katanya, mereka yakin ekonomi lebih terjamin menerusi kewujudan konsortium berbanding kaedah pertanian secara tradisional sekarang.

Beliau berkata, beberapa pekebun kecil yang ditemui sedia bergabung dengan syarat mendapat manfaat daripada operasi konsortium terbabit.

Sementara itu, Ahli Parlimen Silam, Salleh Kalbi, berkata penubuhan konsortium berkenaan mampu mewujudkan jaringan kerjasama ekonomi dan peluang pekerjaan.

Katanya, idea penggabungan berkenaan memanfaatkan rakyat dengan mengambil kira fungsi dan hala tuju ketiga-tiga agensi berkenaan selepas puluhan tahun penubuhannya.

"Ia meliputi manfaat konsortium itu kepada golongan peneroka, projek yang bakal dilaksanakan dan mengelak pertindihan fungsi tiga agensi berkenaan," katanya.

0 comments: