Followers

Wednesday, September 2, 2009

Sabah&Sarawak: Prebet sapu gugat rezeki pemandu teksi

Kenderaan tanpa permit pikat pengguna kerana kadar tambang lebih murah

LAHAD DATU: Bilangan 'prebet sapu' (teksi tanpa permit) atau dikenali sebagai 'koreng-koreng' yang beroperasi di daerah ini dikesan hampir sama banyak dengan pengangkutan awam berpermit, sekali gus menyukarkan pemandu teksi mencari rezeki.

Pemandu teksi, Lengkuarang Bapasiwa, 50, mendakwa kira-kira 1,000 teksi beroperasi di sini dengan 500 daripadanya adalah prebet sapu.

Katanya, kewujudan kenderaan awam yang beroperasi secara haram itu menyebabkan mereka sukar mencari rezeki kerana kadar tambang yang dikenakan prebet sapu lebih murah.

"Ramai pemandu teksi bakal kehilangan pendapatan kerana sukar membayar sewa bulanan kepada pemilik kenderaan awam itu," katanya kepada Berita Harian di sini, kelmarin.

Sehubungan itu, beliau meminta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) negeri dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) daerah meningkatkan operasi memburu dan mengambil tindakan kepada pemilik prebet sapu terbabit.

Katanya, memandu teksi adalah punca pendapatan utama bagi membolehkan mereka menghantar anak ke sekolah dan perbuatan prebet sapu itu sedikit sebanyak menjejaskan sumber rezeki.

Sementara itu, seorang pemilik prebet sapu, Manuan Jakusa, 48, mendakwa operasi teksi berpermit di daerah berkenaan dikuasai pendatang tanpa izin yang menyewa permit atau teksi daripada penduduk tempatan.

Katanya, permit pengangkutan awam sukar diperoleh dan permohonan mendapatkannya kerap ditolak, menyebabkan mereka tiada pilihan kecuali beroperasi tanpa permit.

"Saya dan beberapa penduduk tempatan pernah beberapa kali memohon permit teksi namun tidak diluluskan LPKP, oleh itu terpaksalah kami menjadi prebet sapu.

"Kami tidak ganggu orang dan mahu mencari rezeki secara halal untuk menyara keluarga sama seperti pengusaha teksi berpermit. Kami juga memberikan perkhidmatan dengan jujur," katanya.

Seorang pengguna, Meriam Numkak, 43, dari Sandakan mendakwa kerap ditipu pengusaha teksi berpermit dengan mengenakan tambang mahal biarpun jarak dekat.

Beliau yang bertugas di sebuah syarikat swasta di Libaran kerap berulang-alik ke daerah ini atas urusan rasmi pejabat dan pernah dikenakan caj RM100 selepas pemandu teksi membawanya berpusing-pusing selama sejam di sekitar bandar, kononnya bagi mengelak kesesakan jalan dan jalan sedia ada rosak teruk selepas mengetahui beliau dari daerah lain.

"Ada kalanya prebet sapu lebih jujur dan tidak mengenakan caj mencekik darah sehingga menyusahkan pengguna menyebabkan saya memilih pengangkutan awam berkenaan biarpun terdedah kepada bahaya pemandu ditahan pihak berkuasa LPKP dan JPJ," katanya.

0 comments: