Followers

Thursday, September 3, 2009

Masyarakat di pulau dinasihat peka isu kebersihan elak H1N1

2nd September, 2009

SANDAKAN: Masyarakat yang mendiami pulau-pulau di sekitar bandar ini dinasihatkan supaya sentiasa peka dengan isu kebersihan diri dan persekitaran bagi mengelakkan penularan wabak Selesma Babi atau influenza H1N1 di kawasan berkenaan.

Ahli Dewan Undangan Negeri, Datuk Zakaria Haji Edris berkata wabak yang kini menular ke serata pelusuk daerah memerlukan kerjasama semua pihak untuk menanganinya tidak kira di bandar mahupun di kawasan luar bandar.

“Jangan pandang remeh soal kebersihan dan penjagaan kesihatan diri dan pesekitaran kediaman kita.

“Ini kerana wabak H1N1 kini menular di serata tempat tidak terkecuali kawasan terpencil seperti di pulau-pulau ini,” katanya ketika berucap pada majlis Penyerahan Sumbangan kepada fakir miskin di Pulau Pamaguan di sini pada kelmarin.

Seramai 55 penduduk pulau Pamaguan yang terdiri dari fakir miskin menerima sumbangan berupa bekalan makanan dari UPKR Gum-Gum dan sumbangan dari Yayasan Sabah berupa sebuah jenset bekalan elektrik untuk Masjid kampung di pulau berkenaan dan sejadah sumbangan dari Pergerakan Pemuda Umno Libaran.

Menurut Zakaria dengan kurangnya kemudahan rawatan segera ditambah lagi dengan jarak jauh sistem perhubungan menuntut rakyat di kawasan pulau sentiasa peka menjaga kebersihan dan kesihatan diri serta keluarga dan persekitaran.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan semua penghuni di pulau-pulau segera mendapatkan rawatan sekiranya ada tanda-tanda dijangkiti wabak H1N1 segera merujuk ke Hospital Duchess Of Kent (HDOK), untuk rawatan dan pengesahan lanjut.

Zakaria berkata penularan wabak itu boleh ditangani dengan berkesan melalui kerjasama semua pihak penduduk dan jabatan berkaitan.

Hadir sama, Pengurus Yayasan Sabah bahagian Pantai Timur, Hajah Rosinah Haji Mohd Momin, Ketua Pergerakan Pemuda Umno Libaran, Suhaimi Haji Nasir dan PKR Gum-Gum, Madali Selamat.

0 comments: