Followers

Thursday, September 3, 2009

Gempa di Indonesia ragut 35 nyawa, 422 cedera

SUKABUMI (Indonesia): Gempa bumi kuat 7.0 magnitud di sini, petang semalam mengorbankan lebih 35 nyawa dan memusnahkan puluhan rumah di kawasan sesak di pulau Jawa.

Gempa berlaku di 200 kilometer (km) di selatan Jakarta pada kedalaman 49km, lapor Agensi Penyelidikan Geologikal Amerika Syarikat.

Ribuan orang ramai bergegas meninggalkan kediaman, pusat beli-belah dan bangunan pejabat di sekitar Jawa Barat dan di ibu negara Jakarta apabila bangunan bergoncang lebih lima minit pada jam 3 petang waktu tempatan.

Angka kematian terbaru menunjukkan 35 terkorban manakala 422 lagi cedera, lapor Ketua Pusat Krisis Kementerian Kesihatan Indonesia, Rustam Pakaya.

Beliau berkata, lebih 40 orang terperangkap dan dikhuatiri maut di daerah Cibinong, di selatan Jakarta.

Sebelum itu, jurucakap Agensi Pengurusan Bencana, Priyadi Kardono memberitahu, lebih 5,000 penduduk meninggalkan rumah masing-masing kerana bimbang berlaku gegaran susulan di daerah Cianjur.

Beliau berkata, ada rumah di daerah itu yang tertimbus kerana tanah runtuh menyebabkan ada penghuni yang turut terbunuh.

“Laporan ini didapati dari kawasan yang masih mempunyai jaringan perhubungan yang baik tetapi di kawasan pedalaman, kita masih belum mengetahuinya setakat ini," katanya. - AFP

0 comments: