Followers

Sunday, September 13, 2009

Kawalan 18 barangan perayaan bermula hari ini

TEMERLOH: Kawalan harga 18 jenis barangan di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Hari Raya tahun ini, bermula hari ini sehingga 27 September depan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata ia bertujuan melindungi pengguna daripada perbuatan mencatu oleh pihak peniaga yang tidak beretika semasa musim perayaan ini.

"Peniaga perlu mendapatkan lesen bagi barang-barang kawalan itu secara percuma di sebarang cawangan KPDNKP. Sehingga ini sebanyak 15,057 lesen seumpama itu telah dikeluarkan kepada peniaga di seluruh negara," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke pekan sehari Temerloh bagi meninjau harga barang-barang yang dijual peniaga di situ, di sini, hari ini.

Barang-barang yang disenaraikan itu ialah ayam hidup, ayam standard, ayam super, daging lembu tempatan, daging kerbau import India, telur ayam gred A, telur ayam gred B, telur ayam gred C, dan kubis bulat import dari Indonesia dan China.

Barangan lain ialah cili merah, tomato, kelapa biji, kelapa parut, ubi kentang import Indonesia dan China, kacang tanah import, bawang merah kecil dari India, bawang putih dari China dan ikan kembung.

Ismail Sabri berkata, pembekal dan pemborong barang keperluan berkenaan memberi jaminan bekalan untuk musim perayaan tahun ini adalah mencukupi.

"Kebiasaannya orang ramai akan membeli barang-barang keperluan itu secara banyak seminggu sebelum hari raya. Oleh itu, seramai 2,000 pegawai pengkuatkuasa KPDNKP juga telah diarah supaya meningkatkan pemeriksaan dan pemantauan bagi memastikan peniaga tidak menaikkan harga barang," katanya.

Beliau meminta orang ramai supaya melaporkan kepada cawangan penguatkuasa di seluruh negara dengan mengunakan talian tol bebas 1-800-886-800 atau e-aduan@kpdnkk.gov.my jika mendapati ada peniaga yang menaikkan harga barang berkenaan. - Bernama

0 comments: