Followers

Sunday, September 13, 2009

Gerakan mahu sistem seragam harga barangan

KOTA KINABALU: Gerakan berharap kerajaan akan mewujudkan satu sistem yang dapat menyeragamkan harga barangan di semua tempat di dalam negara, kata Presidennya, Senator Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini.

Sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap integrasi nasional antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung, beliau berkata isu harga barangan yang tidak sama rata sering dibangkitkan oleh rakyat, terutama di Sabah dan Sarawak.

"Kalau dikaji negara-negara besar seperti Amerika Syarikat di mana harga barangan yang dijual di pasaraya seperti Walmart, misalnya, tidak ada beza dari New York ke Los Angeles, dari Chicago ke New Orleans, walaupun jaraknya jauh dan membabitkan masalah pengangkutan serta kos.

"Keadaan di Malaysia agak sama juga. Kalau sistem pengedaran menjadi lebih matang dan satu sistem yang lebih baik dapat diwujudkan, maka bukan mustahil untuk mencapai sasaran satu harga," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Gerakan Sabah ke-13 di sini.

Katanya, walaupun sasaran satu harga tidak mudah dicapai dengan serta merta, tetapi beliau yakin langkah itu mampu dilaksanakan di masa akan datang. - Bernama

0 comments: