Followers

Thursday, September 10, 2009

3 juta hidap H1N1 di Thailand


SEBUAH farmasi di Los Angeles, Amerika Syarikat meletakkan papan iklan promosi menawarkan suntikan vaksin selesema kepada orang ramai. - Foto AFP

12 lagi korban terbaru jadikan 142 kematian jangkitan selesema babi

BANGKOK: Thailand yang mencatatkan 12 kematian baru akibat selesema babi menjadikan jumlahnya 142 kes H1N1 di negara itu setakat ini, menganggarkan tiga juta orang mungkin dijangkiti virus berkenaan. Kenyataan semalam termasuk mereka yang sudah sembuh atau tidak menunjukkan lagi simptom.

Timbalan Setiausaha Tetap Kementerian Kesihatan Awam, Paijit Warachit berkata, sembilan daripada 12 kematian terbaru itu adalah wanita. Semua mereka berusia lebih 50 tahun dan sesetengahnya pernah menghidapi masalah penyakit lain.

Paijit berkata, situasi berkenaan semakin stabil tetapi "kami perlu terus mengambil langkah berjaga-jaga menjelang musim sejuk apabila dijangka akan berlaku peningkatan jumlah kes di seluruh dunia".

Mangsa penyakit berkenaan semakin dikesan di wilayah luar bandar di kalangan pekerja kilang dan petani. Kes sebelum ini tertumpu di Bangkok.

Sementara itu di WASHINGTON, pesakit yang mempunyai tanda seperti selesema dan mempunyai kesukaran bernafas dinasihatkan mendapatkan rawatan segera Tamiflu atau Relenza walaupun sebelum ujian selesema dibuat terhadap mereka.

Doktor juga diminta mewujudkan satu sistem supaya pesakit yang mendapat penyakit selesema H1N1 mempunyai preskripsi sendiri untuk terus mendapatkan sendiri ubat berkenaan sekiranya mempunyai tanda-tanda jangkitan, kata Pusat Pencegahan dan Kawalan Penyakit Amerika Syarikat (CDC).

"Rawatan tidak sepatutnya menanti pengesahan makmal bagi influenza kerana ujian makmal boleh menangguhkan rawatan," kata CDC dalam satu garis panduan di halaman webnya.

"Mereka terlalu muda dan tua, orang yang mempunyai masalah perubatan kronik dan wanita hamil perlu dirawat dengan antivirus apabila mereka mempunyai penyakit seperti influenza," kata Dr Anne Schuchat dari CDC kepada pemberita.

Tetapi ramai pesakit tidak memerlukan sebarang rawatan langsung bagi H1N1 kerana kebanyakan mereka yang dijangkiti setakat ini pulih dengan sendiri.

"Mereka boleh pulih dengan hanya sup ayam di rumah, minum banyak air dan rehat," kata Schuchat. � AP

0 comments: