Followers

Sunday, August 30, 2009

Sabah & Sarawak: 400 tan gula tiba Rabu

Bekalan untuk Sabah cukup hingga Aidilfitri

KOTA KINABALU: Sebanyak 400 tan gula dijangka tiba di Pelabuhan Kota Kinabalu, di sini Rabu ini bagi memastikan bekalan bahan berkenaan mencukupi sepanjang Ramadan sehingga menjelang Aidilfitri hujung September ini.

Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sabah, Jaafar Walad, berkata bekalan itu tambahan kepada 220 tan gula yang masih dalam simpanan syarikat pemborong dan akan diagihkan ke seluruh Sabah mulai esok.

“Bekalan itu mencukupi untuk pengguna seluruh Sabah. Yang penting, pengguna tidak terlalu tertekan dengan dakwaan sesetengah pihak kononnya berlaku kekurangan gula. Kami memberi jaminan bekalan akan sentiasa dipantau dan jika ada kekurangan, langkah segera akan diambil.

“Sejak timbul aduan bekalan gula berkurangan, kami sudah mengambil pelbagai langkah mengatasinya dan pemerhatian kami mendapati masalah itu kebanyakannya berlaku di pantai barat Sabah, manakala di pantai Timur sentiasa mencukupi,” katanya di sini semalam.

Jaafar berkata, KPDNKK dengan kerjasama pemborong turut menyediakan stok mini gula di lokasi tertentu yang sering mengalami kekurangan bekalan yang akan diagihkan jika permintaan melebihi penawaran dan bekalan baru dari Semenanjung lewat tiba di negeri ini.

“Pengguna tidak perlu terlalu bimbang dengan kekurangan bekalan gula. Asasnya bekalan memang cukup, cuma apabila ada pihak mendakwa bekalan kurang, pengguna mula panik,” katanya sambil menambah belum ada pemborong atau peruncit di Sabah dikenakan tindakan kerana menyorok gula setakat ini.

Pengguna di Sabah yang ingin memberi maklum balas atau membuat aduan berkaitan bekalan gula diminta menghubungi Bilik Gerakan KPDNKK di talian 088-484500.

0 comments: