Followers

Sunday, August 30, 2009

Kesedaran cegah H1N1 rendah


MENTERI Pengangkutan Datuk Seri Ong Ka Ting yang juga Presiden MCA (dua dari kanan) meneliti poster dan kit-hygine sambil diperhatikan Liow (dua dari kiri) pada majlis Bersama Hentikan H1N1 di Wisma MCA, semalam.

Kajian WHO mendapati negara ini perlu perhebat kempen

KUALA LUMPUR: Kesedaran rakyat negara ini mengenai Influenza A (H1N1) dan langkah pencegahannya masih rendah, kata Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai.

Katanya, menerusi kajian seminggu yang dilakukan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di beberapa tempat di seluruh negara mendapati, ramai responden masih tidak mengetahui siapa yang tergolong dalam kumpulan berisiko tinggi terhadap H1N1.

"Fakta ini mendedahkan, kita perlu memperhebatkan lagi kempen mencegah H1N1 melalui forum, kempen dan menyebarkan lebih banyak maklumat mengenai H1N1 dan cara mencegahnya," katanya pada pelancaran Kempen Menghentikan H1N1 anjuran MCA, di sini, semalam.

Kata Liow, setakat ini kempen yang paling berkesan adalah pemakaian topeng muka di tempat awam.

Bagaimanapun, kajian seminggu itu mendapati Malaysia memiliki sistem dan pelan yang baik untuk menangani dan mengesan H1N1 pada peringkat awal.

Walaupun berlaku kematian, Liow berkata, ia masih dalam jumlah yang dijangka WHO, namun WHO menyarankan lebih banyak katil di tempatkan di unit rawatan rapi (ICU) kerana di sesetengah hospital kerajaan wad ICU terlalu sesak.

Sementara itu Liow berkata, sehingga semalam, kes kematian berkaitan H1N1 kekal kepada 71 orang. Bagaimanapun, 442 pesakit baru dimasukkan ke wad kerana gejala Influenza Like Illness (ILL) di 107 hospital kerajaan termasuk empat hospital swasta.

Jumlah itu menjadikan keseluruhan sebanyak 1,598 pesakit ILI dirawat setakat ini.

Daripada jumlah itu hanya 365 saja disahkan positif H1N1.

Liow berkata, daripada 365 yang disahkan positif H1N1, 48 orang dirawat di ICU dengan 37 daripada mereka adalah golongan berisiko tinggi.

0 comments: