Followers

Sunday, August 30, 2009

Jadikan prinsip Kennedy inspirasi bina masa depan negara: Najib

KUALA LUMPUR: Malaysia harus melihat apa yang ditinggalkan oleh negarawan ulung Amerika Syarikat, Senator Edward Ted Kennedy yang meninggal dunia, baru-baru ini supaya menjadi inspirasi kepada negara untuk membina masa depan lebih cemerlang, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri berkata, Kennedy menjadi ahli politik Amerika paling penting dan berpengaruh, mempunyai kesabaran untuk mendengar pelbagai pandangan, membina kesepakatan merentasi banyak kepentingan politik yang berbeza dan menggubal undang-undang yang masuk akal kepada rakyat Amerika.

"Sebahagian daripada isu ini, bukan mudah bagi sesebuah negara untuk mencari jalan penyelesaian, namun seperti yang diperlihatkan dalam kehidupan Senator Kennedy, kadangkala kita perlu menerima cabaran kerja yang mustahil untuk dilaksanakan," katanya dalam laman web www.1Malaysia.com.my.

Beliau mengakui, mengingati Kennedy dan prinsip yang dipegang tokoh politik itu memperbaharui pemikirannya mengenai idealisme bahawa dengan bersatu, Malaysia boleh menjadi negara lebih baik untuk generasi seterusnya.

Najib berkata, menjelang sambutan ulang tahun kemerdekaan Malaysia, negara harus terus mara dengan satu hala tuju baru demi kebaikan bersama.

"Kita hendaklah menerima takdir kita dan bertanggungjawab bahawa kita ada kepentingan terhadap masa depan negara. Kita mesti menerima rasa tanggungjawab peribadi dan komitmen untuk mencorakkan Malaysia lebih cemerlang," katanya.

0 comments: