Followers

Sunday, August 9, 2009

Patuh arahan cegah H1N1: Najib


GURU Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Kota, Melaka membuat pemeriksaan suhu badan kepada pelajar sebelum memasuki kelas bagi memantau penularan H1N1, semalam.

PM nasihat rakyat tidak hadir perhimpunan terbuka elak risiko dijangkiti

KUALA LUMPUR: Wabak Influenza A (H1N1) kini menjadi ancaman serius kepada negara dan orang ramai dinasihat tidak menganjurkan atau menghadiri perhimpunan awam serta mengambil langkah pencegahan lebih menyeluruh.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata kegiatan yang membabitkan perhimpunan awam wajar ditangguhkan sementara jika tidak penting kecuali jika keperluan yang mendesak.

"Jika ada perhimpunan, kita akan tambah risiko kerana penyakit ini akan merebak," katanya pada sidang media selepas merasmikan Konvensyen Industri Sukan Malaysia (Kismas) di sini, semalam.

Najib mengulas peningkatan kematian akibat penularan penyakit itu yang kini mengorbankan 16 orang, manakala bilangan kes mencecah 1,525.

Perdana Menteri juga menasihatkan orang ramai melaksanakan langkah pencegahan lain seperti sentiasa membasuh tangan dan memakai topeng ketika berada atau hadir majlis terbuka.

"Dari segi kebersihan, kita hendaklah sentiasa mencuci tangan. Itu sebabnya sebelum saya masuk tadi (untuk persidangan akhbar), saya cuci tangan sebab saya bersalaman dengan ramai orang.

"Jika perlu memakai topeng di tempat terbuka, pakailah kerana tidak ada rugi memakainya," katanya.

Beliau juga menegaskan, Jawatankuasa Influenza Antara Kementerian yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan memantau dan membuat keputusan sewajarnya bagi mengekang penularan penyakit berkenaan.

Dalam perkembangan lain, Perdana Menteri berkata, rakyat perlu menghormati peringatan yang dititah Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah mengenai tujuh wasiat Raja-Raja Melayu yang menjanjikan kesejahteraan, kedamaian dan keamanan jika mereka bersatu dan berpegang teguh kepadanya.

Beliau berkata, institusi Raja berpaksi kepada sokongan rakyat dan hubungan antara Raja dan rakyat amat penting seperti yang termaktub dalam sejarah Melayu.

"Ia pandangan Raja, maka kita perlu hormati pandangan itu. Yang penting masing-masing mempunyai tanggungjawab dan peranan tertentu dalam sesebuah negara," katanya.

Kelmarin, Raja Dr Nazrin Shah mengingatkan rakyat khususnya orang Melayu mengenai tujuh wasiat Raja-Raja Melayu yang menjanjikan kesejahteraan, kedamaian dan keamanan jika mereka bersatu dan berpegang teguh kepadanya.

Wasiat itu disampaikan ketika Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957.

0 comments: