Followers

Sunday, August 9, 2009

Dua lagi kanak-kanak maut

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Kematian dua kanak-kanak dan seorang pesakit lelah akibat dijangkiti selesema babi atau Influenza A (H1N1) semalam menjadikan jumlah mangsa wabak itu meningkat kepada 18 orang sehingga hari ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, seorang kanak-kanak berusia lima tahun dari Kem Batu 10, Kuantan yang dikesan positif H1N1 meninggal dunia pukul 5.32 pagi semalam di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan.

Menurutnya, kanak-kanak itu disahkan meninggal dunia akibat dijangkiti H1N1 dan encephalitis.

Sementara itu, tambahnya, seorang lagi kanak-kanak berusia empat tahun yang demam, selesema dan batuk selama seminggu meninggal dunia semalam di Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru.

"Kanak-kanak itu dimasukkan ke Hospital HSA pada 2 Ogos, disahkan positif H1N1 dua hari selepas itu dan seterusnya dimasukkan ke unit jagaan rapi (ICU) 6 Ogos.

"Mangsa bagaimanapun meninggal dunia semalam akibat serangan pneumonia dan comorbid-hypothyrorism," katanya di sini selepas melancarkan Klinik HSC Jepun dan Karnival Kesihatan Jepun di sini hari ini.

Kata Tiong Lai, seorang pesakit lelah berusia 63 tahun meninggal dunia di Hospital Selayang 6 Ogos lalu setelah dikesan positif H1N1 dan menghidap batuk kering pada 4 Ogos.

"Mangsa tersebut yang dimasukkan ke ICU 2 Ogos lalu meninggal dunia akibat diserang pneumonia serius, batuk kering dan H1N1," jelasnya.

Tiong Lai turut memberitahu, 205,914 kes H1N1 dikesan di 174 negara di seluruh dunia dan daripada jumlah itu 1,568 mangsa meninggal dunia.

Beliau berkata, setakat hari ini 64 pesakit dirawat di hospital dan daripada jumlah itu 14 orang dimasukkan ke ICU manakala lima daripadanya dalam kumpulan berisiko tinggi; dua obes, dua bayi dan seorang wanita yang telah melahirkan anak.

Menurutnya, mulai hari ini kementerian hanya melaporkan bilangan pesakit di hospital, ICU dan yang dikuarantin setiap hari ekoran dijangkiti H1N1.

Jelasnya, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) tidak memerlukan kementerian melaporkan jumlah kes setiap hari kerana ia tidak menggambarkan keadaan dan jumlah sebenar yang dijangkiti H1N1.

0 comments: