Followers

Monday, August 3, 2009

10,000 dikuarantin di timur laut China

BEIJING: Beribu-ribu penduduk diletakkan dalam kuarantin di sebuah bandar di timur laut China selepas seorang lelaki mati akibat jangkitan paru-paru manakala 11 yang lain disahkan dijangkiti penyakit yang membawa maut itu.

Lelaki terbabit berusia 32 tahun di Ziketan dari wilayah Qinghai, kata biro kesihatan wilayah dalam satu kenyataan yang disiarkan melalui laman webnya kelmarin. Ia tidak menyebut bila lelaki terbabit meninggal dunia.

Kebanyakan mereka yang dijangkiti adalah saudara kepada mangsa terbabit dan dilaporkan dalam keadaan stabil di sebuah hospital, kata biro terbabit.

Bandar berkenaan yang mempunyai 10,000 penduduk diletakkan di bawah kuarantin dan sepasukan pakar dihantar ke sana, katanya.

Jangkitan paru-paru merebak melalui air dan boleh dijangkiti dari seorang kepada seseorang lain melalui batuk, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Ia disebabkan bakteria sama yang menyebabkan jangkitan bubonik, wabak maut yang membunuh sekurang-kurangnya 25 juta penduduk di Eropah pada 1340-an.

Bubonik masih boleh dirawat dengan antibiotik jika dapat dikesan awal manakala jangkitan paru-paru adalah penyakit yang membawa maut berbahaya. Berdasarkan WHO, manusia boleh maut dalam tempoh 24 jam selepas dijangkiti penyakit berkenaan.

Kenyataan biro kesihatan Qinghai memberi amaran kepada mereka yang pernah melawat Ziketan dan kawasan sekitar sejak 16 Julai serta mempunyai tanda-tanda demam atau batuk supaya mendapatkan rawatan di hospital. � AP

1 comments:

Belle Edwin said...

ish...bikin takut..ada2 jak penyakit zaman sekarang ni...