Followers

Monday, July 13, 2009

2 kanak-kanak antara mangsa terbaru H1N1

PUTRAJAYA 12 Julai - Dua orang kanak-kanak masing-masing berumur setahun dan 16 bulan merupakan antara 39 pesakit baru yang disahkan dijangkiti selesema babi atau influenza A (H1N1) hari ini.

Kedua-kedua mereka merupakan mangsa H1N1 jangkitan tempatan yang tidak mempunyai sejarah lawatan ke luar negara.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Mohd. Ismail Merican berkata, daripada 39 kes baru itu, 29 adalah kes import manakala 17 kes jangkitan tempatan.

Menurutnya, ini menjadikan jumlah terkumpul jangkitan H1N1 di negara ini sekarang meningkat kepada 710 kes.

Beliau memberitahu, Sekolah Kebangsaan Sulaiman 1 di Kuala Terengganu telah ditutup manakala semua pelajar kelas 4 Jaya, Sekolah Menengah Aminuddin Baki di ibu negara dikenakan kuarantin rumah sehingga 15 Julai ini untuk mencegah penularan H1N1.

''H1N1 adalah virus baru dan kita semua tiada imuniti kepada jangkitan ini.

''Jika penularan dalam komuniti tidak dikawal dengan baik, maka ia akan merebak dengan cepat dan melibatkan kes yang banyak sehingga menyebabkan kes berkomplikasi dan kematian," katanya dalam kenyataan akhbar yang dikeluarkan di sini hari ini.

Beliau berkata, sebanyak 90 peratus atau 637 orang pesakit H1N1 di negara ini telah sembuh dan dibenarkan pulang ke rumah.

Mengenai situasi di peringkat antarabangsa pula, menurutnya, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sehingga pukul 8 pagi hari ini telah mengesahkan 106,565 kes terkumpul di 143 negara.

''Pertambahan kes dilaporkan di Australia, Malaysia dan Brunei," ujarnya.

1 comments:

Ross Safina Hor said...

I got a good news for all of us to combat H1N1. Check it out!!!

FIGHT THE INFLUENZA A(H1N1) FLU WITH PROTECUR-100?

H1N1 is a global problem and it doesn't appear to be stopping. With WHO declaring LEVEL 6 which is PANDEMIC level for H1N1, now is the time to pay extra attention to your health. You really need a strong immune system so that you can reduce your risk of contacting H1N1.

www.PROTECUR.com