Followers

Friday, June 5, 2009

Korea Utara ceroboh perairan Korea Selatan

SEOUL: Korea Selatan berkata bot peronda Korea Utara menceroboh perairannya di sempadan maritim yang dipertikaikan tetapi berundur hampir sejam kemudian selepas berulang kali diberi amaran.

Sementara itu, diplomat kanan Amerika Syarikat mengingatkan Pyongyang bahawa tindakan buruk mereka tidak akan lagi dibiarkan.

Ketegangan di laut itu berlaku ketika kebimbangan Korea Utara akan cuba melakukan provokasi bagi memulakan pertempuran di kawasan itu seperti pada 1999 and 2002 untuk meningkatkan ketegangan.

Pyongyang juga mengadakan latihan serangan amfibia berhampiran sempadan laut dan dilihat bersedia untuk menjalankan lebih banyak ujian peluru berpandu.

Penvcerobohan di laut itu berlaku ketika Timbalan Setiausaha Negara AS berada di Seoul bagi mengatur tindak balas terhadap kedegilan Pyongyang.

Laporan akhbar tempatan menyatakan delegasi pegawai kanan AS itu sedang merangka sekatan kewangan terhadap Pyongyang.

Steinberg memberitahu Presiden Korea Selatan, Lee Myung-bak, bahawa "Korea Utara tersilap jika ia fikir boleh melakukan provokasi dan mendapat apa yang dinginnya menerusi runbdingan seperti masa lalu. AS tidak akan mengulangi kesilapan sama." - AP

0 comments: