Followers

Thursday, December 2, 2010

Asia tidak mampu kemusnahan disebabkan ekstremisme: Najib

PHNOM PENH: Asia yang berkembang sebagai sebuah zon ekonomi yang menjadi elemen penting, tidak mampu bagi sebarang gangguan atau kemusnahan yang disebabkan oleh ekstremisme atau keganasan, kata Datuk Seri Najib Razak.
Dalam meneruskan pencarian beliau bagi satu pergerakan global yang sederhana menentang ekstremisme, Perdana Menteri berkata parti-parti politik Asia mempunyai peranan penting ke arah ini.
"Saya gesa parti politik di seluruh Asia, menyahut seruan Malaysia untuk satu pergerakan global yang sederhana dan menolak politik kebencian dan sebarang bentuk ekstremisme," katanya dalam ucaptama pada Perhimpunan Agung Persidangan Antarabangsa Parti-parti Politik Asia (ICAPP) ke-6, di sini hari ini.
Beliau berkata sebagai anggota keluarga Asia, mereka mempunyai kepentingan dalam memastikan rantau ini kekal bebas dan selamat daripada ideologi yang menyebabkan konflik, kemusnahan, tidak ada perpaduan dan permusuhan.

"Proses globalisasi dan kemunculan China dan India sebagai gergasi ekonomi, telah menukar cara dunia melihat Asia, dan bagaimana Asia melihat dirinya," katanya.

Mengimbas mesejnya pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) September lalu, Najib berkata beliau telah menyeru bagi satu pergerakan global yang ada pendekatan kesederhanaan untuk mengambil alih daripadanya.

Beliau menyeru untuk kesederhanaan dalam meminggirkan ekstremisme dan pengganas yang telah menjadikan dunia sebagai tawanan dengan ketaksuban dan berat sebelah mereka.
Najib berkata tidak ada yang lain lebih penting daripada di Asia, di mana di sesetengah tempat tahanan, kumpulan ekstremisme terus wujud untuk menyebarkan mesej kebenciannya.

Beliau berkata penyokong ekstremisme akan sentiasa mencuba untuk menggariskan sempadan, memisahkan antara satu sama lain dan membayangkan sesuatu yang merbahaya tetapi tidak wujud.

"Saya telah menyatakan banyak kali bahawa isu sebenar bukanlah antara Muslim dan bukan Muslim, tetapi lebih kepada antara ekstremisme dan kesederhanaan semua kepercayan sama ada agama Islam, Kristian, Yahudi, Hindu atau mana-mana kepercayaan lain," katanya. - BERNAMA

0 comments: