Followers

Monday, November 29, 2010

Subsidi gula diteruskan pastikan liberalisasi harga dilaksana berperingkat

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan meneruskan subsidi gula tahun depan bagi memastikan rakyat tidak terbeban selain memastikan proses ke arah liberalisasi harga dapat dilaksanakan secara berperingkat.
Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe, berkata tindakan penamatan program subsidi akan menjejaskan kredibiliti kerajaan terutamanya di kalangan rakyat yang telah menikmati faedah besar daripada subsidi itu.
"Kerajaan sentiasa prihatin dalam memastikan kesejahteraan rakyat sentiasa terjamin dan terpelihara akibat kesan kenaikan harga terutama barang keperluan semasa.
"Oleh itu kerajaan masih meneruskan subsidi bagi gula dan tepung gandum demi memastikan harga barangan akhir tidak meningkat secara mendadak," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2011 (Bajet 2011) di peringkat jawatankuasa bagi kementerian itu, di Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Dalam pada itu, Tan berkata, kementerian bercadang untuk melanjutkan kontrak 2,000 orang Pegawai Pemantau Harga bagi tempoh tiga tahun bagi memantapkan lagi tugas-tugas pemantauan harga. - BERNAMA

0 comments: