Followers

Monday, November 29, 2010

Gerakkan rizab negara, kata Dr Mahathir

KUALA LUMPUR: Rizab antarabangsa Malaysia yang besar jumlahnya boleh digerakkan, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
"Rizab kita hari ini terlalu tinggi. Kita ada rizab berjumlah lebih AS$100 bilion, yang boleh menampung lapan bulan import tertangguh," katanya.
"Negara hanya memerlukan rizab bagi hingga tiga atau empat bulan import tertangguh," katanya dalam ucapannya pada acara "Revisiting Vision 2020" anjuran Institut Pemasaran Malaysia di sini hari ini.
"Daripada AS$100 bilion itu, kita sebenarnya boleh menggerakkan AS$50 bilion, yang akan membantu kerajaan.

"Kerajaan berkata ia tidak ada wang untuk berbuat itu dan ini, tiada wang untuk memberi subsidi. Jadi, kenapa tidak gunakan wang ini," katanya.

Semasa krisis kewangan Asia 1997/98, rizab luar negara Malaysia berjumlah hanya AS$17 bilion dan semasa pemulihan jumlahnya ialah AS$30 bilion, katanya.

Bagaimanapun, Dr Mahathir berkata, beliau tidak pasti sama ada rizab yang lebih tinggi itu disebabkan oleh penyurunan nilai dolar AS atau itu merupakan rizab sebenar negara.
Dolar AS jatuh nilainya sebanyak kira-kira 20 peratus berbanding ringgit.

Bank Negara Malaysia mengumumkan bahawa setakat 15 November, rizab antarabangsa Malaysia berjumlah RM326.5 bilion (bersamaan AS$105.8 bilion).

Kedudukan rizab ini mencukupi untuk membiayai 8.8 bulan import tertangguh dan adalah 4.5 kali hutang jangka pendek luar negara, kata Dr Mahathir.

Beliau juga berkata Malaysia dengan mudah boleh muncul sebagai negara kaya jika ringgit mengukuh ke paras sebelum krisis iaitu RM2.50 bagi setiap dolar AS.

Pada masa ini, ringgit berlegar pada sekitar RM3.1 berbanding mata wang Amerika itu. - BERNAMA

0 comments: