Followers

Wednesday, August 25, 2010

Polis tingkat kawalan penjualan, permainan mercun: Musa

KOTA BHARU: Berikutan kejadian menjual dan bermain mercun di musim perayaan ini sehingga mengakibatkan ada nyawa yang terkorban, pihak polis akan memperketatkan kawalan bagi mengekang kemasukan dan penjualan mercun serta bunga api.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata beliau telah mengarahkan ketua-ketua polis negeri dan daerah terutama di kawasan sempadan supaya segera bertindak membanters kegiatan tersebut.
"Mereka perlu memastikan tiada tempat yang boleh dijadikan lokasi menjual dan menyimpan mercun seperti yang berlaku di Terengganu dua hari lalu yang mengorbankan nyawa seorang kanak-kanak.
"Saya telah mengarahkan semua anggota saya supaya memeriksa di semua tempat termasuklah di pasar Ramadan. Jual mercun sahaja kita akan segera ambil tindakan.

"Ketua-ketua polis di sempadan perlu awasi jangan berlaku penyeludupan mercun dan kita akan bekerjasama dengan semua pihak seperti kastam (Kastam Diraja Malaysia) bagi menangani masalah ini," katanya kepada pemberita semasa menghadiri Majlis Ihya Ramadan bersama Pemangku Raja Kelantan di perkarangan Ibu Pejabat Polis Kelantan di sini malam tadi.

Turut hadir sama pada majlis itu ialah Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalannya, Datuk Ahmad Yacob, dan Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi.

Mengenai tragedi di Terengganu itu, Musa berkata ia perlu dielakkan sementara ibu bapa pula perlu sentiasa mengawasi anak-anak mereka daripada bermain mercun dan bunga api.
"Apa yang berlaku di Terengganu itu amat menyayat hati termasuk juga beberapa kes kecederaan lain akibat bermain mercun. Kita tidak mahu ada anak-anak kita yang tersadai di hospital kerana bermain mercun," katanya.

Dalam kejadian di Kampung Makam Lama, Cabang Tiga di Kuala Terengganu pada Ahad lalu, Khairul Arif Ayub, 6, maut dalam kejadian letupan di sebuah rumah tinggal yang dipercayai menjadi gedung simpanan bunga api dan mercun.

Dua orang lagi iaitu Mohd Asrizan Muda, 22, dan Mazlan Abdullah, 29, mengalami cedera parah dan masih dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah.

Sehubungan kejadian itu, bapa kepada kanak-kanak berkenaan telah ditahan bagi membantu siasatan.

Mengenai pencegahan kemalangan jalan raya semasa musim perayaan ini, Musa berkata kira-kira 4,000 anggota polis akan diarahkan berkawal bagi memastikan pengguna jalan raya mematuhi peraturan lalu lintas dan seterusnya dapat mengelak kemalangan termasuk yang mengorbankan nyawa.

"Saya rasa jalan akan begitu sesak dan pengguna perlu ikut peraturan lalu lintas. Kita tidak mahu banyak kemalangan jalan raya berlaku sehingga kehilangan nyawa," katanya.

Mengenai isu yang membabitkan jawatan beliau yang dijadual tamat bulan depan dan terdapat pihak yang mahu ia dilanjutkan kerana prestasi beliau yang menyakinkan selama memegang jawatan Ketua Polis, beliau berkata perkara itu terserah kepada kerajaan.

"Saya tak boleh nak cakap apa. Ini kerajaan yang tentukan," katanya. - BERNAMA

0 comments: