Followers

Wednesday, August 25, 2010

Malaysia disenaraikan 37 terbaik dunia buktikan tuduhan pembangkang tidak benar

BACHOK: Penyenaraian Malaysia ke-37 terbaik di dunia dalam aspek politik, ekonomi, pendidikan, kesihatan dan kualiti hidup membuktikan tuduhan buruk parti pembangkang terhadap kerajaan adalah tidak benar.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin, berkata perspektif korup dan bankrupsi yang dilemparkan parti pembangkang selama ini terhadap pimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) juga ternyata meleset.
"Mereka sepatutnya bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan, bukan mengutuk dan melemparkan tuduhan yang tidak berasas," katanya pada majlis berbuka puasa bersama warga kerja Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di Tangok di sini, semalam.
Majalah Newsweek dalam laporannya dua hari lalu antara lain menyatakan Malaysia kini menduduki tangga ke-37 terbaik di dunia mengatasi Indonesia, Thailand, China, Filipina, India dan Vietnam dalam aspek politik, ekonomi, pendidikan, kesihatan dan kualiti hidup.

Majalah itu turut meletakkan Malaysia di tangga kelapan terbaik di dunia dalam bidang pendidikan berbanding negara membangun yang lain.

Awang Adek, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, berkata berasaskan laporan itu diharap parti pembangkang menghentikan pelbagai dakyah yang ditaburkan kepada rakyat supaya membenci kerajaan termasuk dakwaan FELDA bankrap, zalim dan tidak memberi perhatian untuk membela rakyat miskin dan orang Melayu.

Katanya, reformasi kerajaan itu kini telah menampakkan hasil apabila ramai di kalangan anak petani, pekebun kecil dan nelayan telah mendapat pendidikan tinggi dan mengecapi kualiti hidup lebih baik.
"Saya sendiri anak nelayan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed anak penanam tembakau dan ia sukar dicapai di negara lain yang kebanyakannya mereka yang berjaya dalam kualiti hidup terdiri daripada anak-anak golongan bangsawan," katanya.

Awang Adek berkata, ia akan menyerlahkan lagi dasar kerajaan seperti Model Ekonomi Baru (MEB), Pelan Transformasi Ekonomi dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10). - Bernama

0 comments: