Followers

Friday, August 27, 2010

Kewarganegaraan satu anugerah, bukan untuk dituntut: KDN

KUALA LUMPUR: Pemberian taraf kewarganegaraan Malaysia adalah satu anugerah tertinggi kepada warga asing dan bukan satu hak yang boleh dituntut oleh mana-mana individu, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong.

Beliau berkata, Kementerian Dalam Negeri (KDN) memandang serius dan sentiasa berhati-hati dalam mempertimbangkan setiap permohonan kewarganegaraan seseorang itu.
"Ini adalah penting bagi memastikan hanya mereka yang betul-betul memahami dan mendalami budaya masyarakat Malaysia serta berkelakuan baik sahaja yang dianugerahkan taraf kewarganegaraan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Ia dikeluarkan susulan kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, berkaitan kira-kira 25,751 pemegang kad pengenalan merah yang masih belum menerima status warganegara.

Lee berkata, KDN juga perlu memastikan mereka memberi taat setia kepada negara, menghormati dan menjunjung asas Perlembagaan negara serta prinsip Rukun Negara.

"Di dalam keadaan-keadaan tertentu, kepakaran dan sumbangan-sumbangan pemohon yang boleh memberi manfaat kepada negara dan rakyat negara ini akan diambil kira," katanya.

"Kajian juga akan dijalankan oleh kementerian untuk menentukan sama ada pemohon mempunyai pertalian kekeluargaan atau akar umbi di negara ini sebelum sesuatu permohonan diputuskan," katanya.
Lee berkata, hakikatnya masih ramai di kalangan pemegang kad pengenalan merah belum mengemukakan permohonan sebagai warganegara.

Jumlah permohonan taraf kewarganegaraan yang tertunggak yang diterima KDN dari tahun 1997 hingga 2006 bagi semua perkara di bawah Perlembagaan Persekutuan adalah 32,927 dan semua permohonan telah selesai diproses dan dikeluarkan keputusannya pada tahun 2009, katanya.

Pada masa kini, katanya, kementerian sedang memproses permohonan kewarganegaraan bagi tahun 2007, 2008 dan 2009 yang berjumlah 29,677.

"Daripada jumlah itu, sebanyak 16,302 keputusan telah dikeluarkan dan bakinya telah diproses adalah sebanyak 13,375 di mana keputusannya akan dikeluarkan selewat-lewatnya pada 31 Disember tahun ini," katanya.

Mengenai cadangan pemberian taraf kewarganegaraan secara automatik kepada pemohon berusia 60 tahun ke atas yang mempunyai anak-anak berstatus warganegara Malaysia, Lee berkata cadangan itu perlu dikaji secara menyeluruh kerana peraturan sedia ada telah ditetapkan berdasarkan sebab yang jelas.

Selain itu, katanya, mulai 1 Mac tahun ini, KDN telah mempermudahkan permohonan bagi pemohon yang berumur 50 tahun dan ke atas di mana mereka tidak lagi perlu menduduki ujian bertulis dalam Bahasa Melayu.

"Mereka hanya dikehendaki hadir sesi temuduga untuk memastikan pemohon tersebut mempunyai pengetahuan Bahasa Melayu yang memadai sepertimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya. - BERNAMA

0 comments: