Followers

Friday, August 27, 2010

Gejala sosial isyarat bahaya kepada masyarakat: Rosmah

GEJALA SOSIAL ISYARAT BAHAYA KEPADA MASYARAKAT
KUALA LUMPUR: Masyarakat tidak seharusnya mengambil mudah terhadap gejala sosial yang berleluasa di negara ini kerana ia berkemungkinan menyampaikan isyarat yang tidak tepat mengenai Malaysia, kata isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.
Beliau berkata, isyarat tidak tepat ini boleh mencerminkan sikap tidak peka masyarakat negara ini dalam menangani gejala sosial yang boleh merosakkan imej rakyat Malaysia yang kini dianggap amat prihatin, pemurah dan penyayang.
"Dalam kita sibuk mengejar keberkatan dengan menunaikan kewajipan kita di bulan Ramadan yang mulia ini, masih terdapat gejala sosial yang amat mendukacitakan berlaku hampir setiap hari.

"Sebagai seorang ibu, apa yang amat memilukan saya ialah berkenaan pembuangan bayi yang tidak berdosa yang kini semakin berleluasa," katanya semasa berucap pada majlis sumbangan bantuan Hari Raya Aidilfitri bersama Yayasan Pendidikan Cheras (YPC) di sini hari ini.

Katanya, kejadian seperti ini jelas menunjukkan sikap tidak bertamadun sesetengah golongan masyarakat yang zalim sehingga sanggup melakukan perkara yang terkutuk dan hina.

Rosmah menyeru masyarakat terutamanya ibu bapa membantu pihak berkuasa serta kerajaan dengan meningkatkan pemantauan ke atas segala aktiviti anak-anak mereka.
"Ibu bapa hendaklah memberi lebih penekanan akan aspek keagamaan kepada anak masing-masing bagi mengelakkan kejadian yang bakal menjurus ke arah gejala yang semakin menular sejak akhir-akhir ini," katanya.

Sumbangan Ramadan YPC yang bernilai RM75,000 diberikan kepada 444 pelajar sekolah yang terdiri daripada anak-anak yatim dan daripada keluarga berpendapatan rendah dan miskin dari 36 sekolah angkat YPC.

Sementara itu, Pengerusi YPC Datuk Wira Syed Ali Alhabshee berkata program-program yang dilaksanakan oleh YPC sinonim dengan Konsep 1Malaysia kerana tiada golongan atau kaum yang dipinggirkan dalam usaha menggerakkan transformasi besar dalam gagasan 1Malaysia.

Katanya, YPC akan terus membantu sistem kerajaan dalam memperkasakan pendidikan anak bangsa melalui pelaksanaan program-program motivasi kecemerlangan pelajar, kursus motivasi guru dan program pembelajaran berasaskan internet. -BERNAMA

0 comments: