Followers

Friday, July 23, 2010

Stesen janakuasa di Sepanggar stabilkan bekalan elektrik: Musa

KOTA KINABALU: Stesen Janakuasa Elektrik Powertron II di Sepanggar dekat sini yang memulakan operasinya secara rasmi hari ini dengan kapasiti 65 megawatt (MW) diharap dapat menstabilkan bekalan elektrik di Sabah, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.

Beliau berkata, stesen janakuasa yang dibina Penjana Kuasa Bebas (IPP) itu telah meningkatkan bekalan elektrik kepada 130MW, apabila unit pertama turbin gas stesen janakuasa itu beroperasi dengan kapasiti yang sama (65MW).
"Stesen ini dijangka beroperasi sepenuhnya dengan kapasiti 190MW pada Disember tahun ini," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis perasmian mula tugas unit kedua turbin gas Ranhill Powertron II Sdn Bhd di kawasan Taman Perindustrian Kota Kinabalu di Sepanggar.
Musa berkata, punca utama kekerapan gangguan bekalan elektrik di negeri ini ialah kekurangan sumber penjanaan yang stabil dan berdaya maju.

"Gangguan bekalan elektrik ini lebih dirasai di pantai timur Sabah disebabkan ketiadaan loji janakuasa yang besar di kawasan itu untuk menjana elektrik yang stabil," katanya.

Stesen janakuasa bernilai RM800 juta itu dibangunkan oleh Ranhill Powertron II Sdn Bhd (RPII) dan adalah stesen janakuasa pertama menggunakan gabungan tenaga gas dan stim.

Terdahulu, dalam ucapannya, Musa berkata kerajaan Sabah amat prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh rakyat negeri ini akibat gangguan bekalan elektrik.
Justeru, katanya, pelbagai langkah dan pelan tindakan telah dan sedang diambil oleh kerajaan untuk mengatasi masalah bekalan elektrik di negeri ini.

Beliau berkata, projek loji janakuasa Ranhill Powertron II itu adalah satu daripada usaha kerajaan untuk menambah kapasiti penjanaan elektrik.

Selain itu, Musa berkata kerajaan telah meluluskan pembinaan loji jana kuasa berasaskan gas di pantai barat Sabah iaitu Loji Janakuasa Berasaskan GAS SPR berkapasiti 300 MW dan Loji Janakuasa Berasaskan Gas Kimanis Power Sdn Bhd yang berkapasiti 300 MW.

"Kerajaan berharap apabila loii janakuasa tersebut mula beroperasi pada 2013 dan 2014, masalah gangguan bekalan elektrik akan dapat dikurangkan," katanya.
- BERNAMA

0 comments: