Followers

Friday, July 23, 2010

Kerajaan sasar RM10 bilion menerusi e-perolehan

PUTRAJAYA: Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah, berkata nilai perolehan kerajaan melalui sistem e-perolehan (eP) disasarkan meningkat kepada RM10 bilion tahun ini.

Katanya, pada 2009, nilai perolehan kerajaan yang berjaya dilakukan melalui sistem eP melebihi RM9 bilion.
"Setelah hampir 10 tahun diperkenalkan, sistem eP telah menunjukkan banyak kemajuan yang boleh dibanggakan,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran sijil maya bagi pendaftaran syarikat perunding, di sini hari ini.
Sistem eP adalah antara aplikasi e-Kerajaan yang diseliakan oleh Kementerian Kewangan, yang diperkenalkan pada 2000 untuk memudahkan urusan perolehan secara elektronik.

Ahmad Husni berkata, sehingga 30 Jun tahun ini, sistem eP digunakan di 2,520 atau 98 peratus Agensi Kerajaan Persekutuan di seluruh negara.

“Bagi menyokong keperluan komuniti eP yang semakin bertambah, sebanyak sembilan pusat eP beroperasi di seluruh negara, termasuk di Sabah dan Sarawak,” katanya.

Beliau berkata, sebanyak enam Pusat eP lagi akan dibuka tahun ini untuk menampung keperluan, terutama di bandar-bandar besar.
Sistem eP juga dikatakan mampu memberikan penjimatan antara 10 dan 30 peratus dalam urusan perolehan.

Sehubungan itu, sijil maya yang dibangunkan melalui system eP, diperkenalkan mulai 12 Julai lepas bagi menggantikan Sijil Akuan Pendaftaran Kementerian itu yang dikeluarkan secara fizikal.

“Menerusi kemudahan sijil maya ini, maka urusan pendaftaran dengan Kementerian Kewangan kini menjadi lebih cepat,” katanya.

Beliau berkata, pendaftaran itu juga akan membolehkan pembekal menjadi "pemboleh eP" (eP enable) dan mempunyai lebih banyak peluang berurus niaga dengan agensi kerajaan melalui sistem eP.

Katanya, sehingga Jun 2101, terdapat lebih 170 ribu pembekal yang berdaftar di seluruh negara.

Pelaksanaan sijil maya adalah antara petunjuk prestasi utama (KPI) bidang keberhasilan utama kementerian (MKRA) dalam meningkatkan integriti, ketelusan dan menambah baik sistem penyampaian kerajaan. - BERNAMA

0 comments: