Followers

Friday, July 9, 2010

Pemberian kuota bagi biasiswa JPA adil, munasabah: Muhyiddin

ABUJA (Nigeria): Kerajaan tidak akan berganjak dengan formula penawaran biasiswa tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dengan pemberian kuota tertentu yang diputuskan kerana ia adil dan munasabah serta bersesuaian dengan kemampuan kewangan kerajaan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan tidak mampu memuaskan hati semua pihak kerana jumlah permohonan untuk mendapatkan tajaan biasiswa agak besar dan sentiasa meningkat setiap tahun.
"Tujuan kenyataan dibuat sebelum ini untuk perjelaskan beberapa kekeliruan mengenai biasiswa JPA dan itulah keputusan Kabinet setelah saya diarahkan untuk berbincang.
"Dalam perbincangan dengan dihadiri wakil MCA dan MIC, termasuk Sabah dan Sarawak, mereka terima apa yang diputuskan JPA kerana kita dapati asas pemberian yang digunakan itu adalah munasabah dan bersesuaian dengan kemampuan kerajaan yang terhad," katanya kepada wartawan Malaysia pada akhir Sidang Kemuncak Ketujuh Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D-8) di sini, malam tadi.

Beliau ditanya mengenai percanggahan pendapat beberapa badan bukan kerajaan (NGO) berhubung kaedah penawaran biasiswa JPA bagi Program Ijazah Luar Negara dan Program Ijazah Dalam Negara (PIDN).

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) kelmarin mahu kerajaan mempertahankan kuota dan hak kaum mereka berdasarkan Perlembagaan, manakala Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia dan Persatuan Hindu Sanggam mahu kuota biasiswa ditambah dan diberikan mengikut merit serta kegiatan kokurikulum pelajar.

Muhyiddin berkata, tujuan penjelasan dibuat supaya tidak ada pihak membangkitkan lagi perkara itu kerana formula pemberian bukannya baru tetapi sudah lama digunakan JPA sebelum ini.
Beliau menegaskan, empat kategori penawaran biasiswa JPA itu cukup jelas iaitu kategori pertama berdasarkan merit, manakala kategori kedua mengikut pembahagian kaum dengan didapati sebahagian besarnya diberi kepada Bumiputera dan bukan Bumiputera.

"Kategori ketiga pula adalah Sabah dan Sarawak supaya mereka tidak tertinggal dengan masing-masing peruntukan kuota lima peratus manakala kategori keempat dari segi keutamaan sosial seperti anak keluarga miskin," katanya.

Katanya, pihak terbabit tidak semestinya menumpukan kepada biasiswa pemberian JPA semata-mata sebaliknya pelbagai bentuk biasiswa lain dikurniakan untuk pelajar berjaya, termasuk MARA, PETRONAS dan yayasan lain.

"Kalau kita ambil kira, itu bukan satu sumber saja daripada JPA, jadi jangan kita dicampur adukkan dengan pemberian yang lain yang pastinya lebih besar lagi," katanya.

Mengenai kemungkinan diwujudkan satu pusat sehenti untuk menyelaraskan semua pemberian biasiswa termasuk swasta, beliau berkata, setakat ini belum ada cadangan untuk menggabungkan semua sumber berkenaan kerana setiap agensi mempunyai pertimbangan tertentu dalam pemberian berkenaan.

Mengenai perbalahan antara MCA dan PERKASA mengenai isu kepentingan kaum, beliau berkata, semua pihak mempunyai kepentingan atau bidang yang berbeza untuk diketengahkan dan kerajaan tidak boleh campur tangan mengenainya.

"Dalam kes ini, MCA ada pandangan atau isu, PERKASA atau NGO juga pula ada pandangan dan saya tidak fikir kerajaan nak campur tangan dengan mewujudkan garis panduan tertentu.

"Dalam demokrasi mereka berhak menyatakan pendapat dan pandangan. Kadang kala orang kata ia satu keadaan yang sihat, kalau tak ada debat tak sihat dan itu hak masing-masing," katanya.

Beliau, bagaimanapun menegaskan apa yang disuarakan oleh pihak atau badan tertentu itu bukan bermakna ia pandangan kerajaan dan berharap ia jangan sampai ke tahap yang menjejaskan soal keselamatan.

Mengenai akhbar Suara Keadilan mungkin diterbitkan selepas kerajaan tidak memperbaharui permitnya mulai 1 Julai lalu, Muhyiddin berkata, pihak berkaitan perlu mematuhi keputusan itu dan sekiranya masih berdegil mereka bakal berdepan tindakan undang-undang.

0 comments: