Followers

Friday, July 9, 2010

Muhyiddin yakin D-8 terus jadi gagasan kerjasama ekonomi tulen

MALAYSIA yakin Kumpulan Lapan Negara Islam Membangun (D-8) yang menamatkan Sidang Kemuncak Ketujuh di sini, kelmarin terus menjadi gagasan kerjasama ekonomi tulen dengan setiap negara menguatkan azam, menggembleng penyertaan swasta dalam projek pembangunan yang dirancang.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata menerusi perbincangan ketua negara dan wakil kerajaan sempena sidang kemuncak itu, wujud kesungguhan jitu setiap negara anggota untuk memastikan D-8 terus kukuh, relevan dan mencapai objektif penubuhannya.
"Walaupun D-8 adalah organisasi membabitkan negara Islam, kita harap ia kerjasama membentuk yang kukuh dan menterjemahkan projek serta program yang dirancang.
"Ini kerana untuk memastikan D-8 lebih fokus, ia perlu membabitkan peranan swasta yang sepatutnya diberi kemudahan dan galakan kerana setakat ini ia belum membabitkan hasil konkrit," katanya pada sidang akhbar kepada wartawan Malaysia sebaik tamat sidang kemuncak itu, di sini, lewat petang semalam.

Menyifatkan persidangan kali ini sebagai berhasil, Muhyidddin berkata, D-8 mampu berkembang jauh kerana ia membabitkan gagasan besar dari segi potensi pasaran dengan lapan negara anggotanya membentuk lebih 980 juta penduduk.

"Kita lihat D-8 ada kemajuan dengan syarat Pelan Hala Tuju D-8 dan Pelan Tindakan 10 Tahun yang digariskan di Kuala Lumpur sebelum ini yang patut dilaksanakan, ia hendaklah diteruskan dan Malaysia komited untuk melihat semuanya dilakukan dengan baik.

"Cuma antara perkara yang perlu ditingkatkan lagi ialah peranan sektor swasta yang perlu dibabitkan di peringkat awal lagi dalam sesuatu projek yang dicadangkan," katanya.
Malaysia, kata Timbalan Perdana Menteri, menyokong resolusi Iran dalam Deklarasi Abuja untuk mewujudkan dana khas bagi membiayai projek usaha sama yang dirancang D-8 tetapi memerlukan perbincangan terperinci mengenai cara penubuhannya.

Mengenai kelewatan sebahagian besar negara anggota mengesahkan pembabitan dalam tiga perjanjian ditandatangani D-8 di Kuala Lumpur dua tahun lalu, beliau berkata, semua perjanjian itu sebenarnya penting dan dalam persidangan kali ini setiap negara anggota diingatkan mengenainya.

Tiga perjanjian itu ialah Prosedur Visa Ahli Perniagaan Negara Anggota D-8, Perjanjian Perdagangan Terpilih (PTA) dan Perjanjian Mengenai Pentadbiran/Prosedur Kastam. Hanya dua negara, Malaysia dan Iran mengesahkan penyertaan dalam Perjanjian PTA yang sepatutnya menjadi 'nadi penggerak' dalam memantapkan bidang kerjasama ekonomi D-8.

Mengenai cadangan Malaysia supaya D-8 turut menumpukan kepada sektor pertanian, beliau berkata ia mendapat perhatian selaras dengan usaha Kuala Lumpur sebelum ini yang mencadangkan penubuhan bank benih serta projek berkaitan bekalan dan keselamatan makanan.

Malah, katanya, kekuatan D-8 terserlah kerana sebahagian besar ekonomi negara anggota gagasan itu masih bertunjangkan sektor pertanian yang kaya dengan sumber asli dan semula jadi.

Mengenai kejayaan D-8 yang mungkin perlahan disebabkan ada negara anggota turut terbabit dalam forum atau blok ekonomi lain, beliau berkata meskipun ia berlaku, D-8 sepatutnya tidak dibayangi gagasan atau forum kerjasama serantau yang lebih besar sekiranya setiap negara dapat membezakan keutamaan dan tumpuan masing-masing.

0 comments: