Followers

Tuesday, July 27, 2010

Kerajaan teruskan sistem sekolah pelbagai aliran

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan terus berpegang kepada sistem persekolahan pelbagai aliran selagi tiada sebarang cadangan baru yang disepakati oleh semua kaum, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi.
Oleh itu, katanya Kementerian Pelajaran tidak bercadang untuk mengadakan persidangan meja bulat bagi mendapatkan pandangan berhubung cadangan mewujudkan sekolah satu aliran di negara ini.
"Apa sahaja inisiatif untuk mewujudkan sistem persekolahan satu aliran perlu dimulakan pemimpin masyarakat yang mewakili setiap kaum," katanya ketika menggulung perbahasan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) bagi Kementerian Pelajaran di Dewan Negara di sini hari ini.
Semasa mencelah perbahasan semalam, Senator Datuk Dr Firdaus Abdullah mencadangkan supaya diwujudkan sekolah satu aliran, kerana menurutnya sistem pelbagai aliran sedia ada bercanggah dengan semangat gagasan 1Malaysia untuk mewujudkan perpaduan kaum.

Mohd Puad berkata Kementerian Pelajaran telah mengambil langkah untuk menambahbaik kurikulum di sekolah kebangsaan dan sekolah-sekolah jenis kebangsaan selaras dengan matlamat meningkatkan perpaduan kaum.

"Misalnya, di peringkat sekolah jenis kebangsaan, kita telah menambah masa pengajaran bahasa kebangsaan dan telah menyerapkan unsur-unsur cinta negara dan semangat 1Malaysia dalam kurikulum sedia ada.

"Kita juga akan memperkenalkan mata pelajaran bahasa Mandarin dan Tamil di sekolah kebangsaan bagi membolehkan orang Melayu bergaul dengan lebih rapat dengan kaum Cina dan India," katanya.
Mohd Puad turut menegaskan bahawa isu polarisasi kaum yang berlaku di negara ini bukan disebabkan oleh sistem persekolahan pelbagai aliran. - BERNAMA

0 comments: