Followers

Wednesday, June 30, 2010

Mexico isytihar ancaman selesema babi berakhir

BANDARAYA MEXICO: Kerajaan Mexico hari ini mengisytiharkan tempoh berjaga-jaga terhadap ancaman selesema babi atau Influsenca A (H1N1) ditamatkan selepas lebih 14 bulan wabak itu melanda negara itu.

Setiausaha Kesihatan, Jose Angel Cordova berkata, bagi tempoh Oktober tahun lalu, 90 peratus kes influenza di Mexico disebabkan selesema babi.
Namun pada Mei tahun ini, peratusnya menurun kepada 10 peratus, dengan kes berkenaan yang bersifat bermusim kepada kurang serius.
Kes selesema babi menunjukkan pengurangan ketara sejak beberapa bulan lalu di seluruh dunia selepas wabak itu pantas menular ke 200 negara dengan mengorbankan 17,800 nyawa.

Di Mexico saja, 72,546 orang dijangkiti dengan 1,289 kes kematian sejak wabak itu pertama kali dikesan melanda pada April 2009.

Cordova berkata, kerajaan Mexico bagaimanapun masih memantau kes selesema babi walaupun amaran berjaga-jaga sudah ditarik balik.

Sejak pertama kali Mexico diisytiharkan dilanda wabak selesema babi, sektor pelancongan di negara itu hampir lumpuh selepas kerajaan menutup sementara sekolah dan aktiviti awam bagi membendung virus itu merebak di seluruh dunia. - AFP

0 comments: