Followers

Wednesday, June 30, 2010

Kerajaan sasar PKN cecah AS$504 bilion pada 2020: Najib

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan bermatlamat meningkatkan Pendapatan Kasar Negara (PKN) negara ini kepada AS$504 bilion menjelang 2020, daripada AS$187 bilion sekarang.

Perdana Menteri berkata, sehingga kini 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) telah mengenal pasti 118 projek baru (EPP) dan 35 peluang perniagaan dengan anggaran PKN tahunan menyumbang kira-kira AS$156 bilion pada 2020.
"Dalam tempoh empat minggu akan datang, anda akan melihat tambahan AS$80 bilion. Jadi itu adalah tugas anda. Jika anda boleh mencapai angka itu, menjelang tahun 2020, sepatutnya mencapai kira-kira AS$504 bilion dari segi PKN," katanya.
Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata demikian selepas melawat Makmal NKEA di Akademi Malaysia Airlines.

Najib yang meluangkan masa sembilan minit di setiap 12 makmal NKEA di Kelana Jaya hari ini bagi mendapatkan perkembangan terkini, sangat tertarik dan memuji pencapaian makmal itu, iaitu kerjasama sektor awam dan swasta.

"Di dalam tempoh 10 tahun akan datang, kita mahu menjadi sepenuhnya negara maju berpendapatan tinggi.

"Anggaran awal menunjukkan 80 peratus pembiayaan bagi 118 EPP itu akan dibuat pelaburan swasta dan berpotensi menyediakan sehingga 2.2 juta pekerjaan. Justeru, sektor swasta akan muncul sebagai pemacu ekonomi," katanya.

Semua 12 NKEA itu ialah minyak, gas dan tenaga; minyak sawit; perkhidmatan kewangan (yang termasuk pasaran modal); pemborongan, peruncitan dan pengedaran; pelancongan; telekomunikasi; pendidikan; elektrik dan elektronik; perkhidmatan perniagaan; perkhidmatan kesihatan; pertanian dan Usaha menghidupkan Semula Perbandaran Lingkungan Besar Kuala Lumpur.

Najib berkata, sesetengah input dari makmal itu boleh dirangkumkan di dalam bajet akan datang pada Oktober, terutama keadaan di mana perlu disediakan insentif.

"Saya perlu menimbangkan ini sebagai sebahagian daripada bajet pada Oktober. Apa sahaja yang perlu disediakan insentif, peruntukan fiskal dan insentif cukai. Apa yang kita sebenarnya dapat lakukan saya berhasrat merangkumkannya di dalam bajet pada Oktober," katanya. - BERNAMA

0 comments: