Followers

Saturday, June 26, 2010

Malaysia, Thai sertai eksesais bersama tentera AS

WASHINGTON: Malaysia dan Thailand buat pertama kali menyertai eksesais maritim bersama yang diketuai Amerika Syarikat di Lautan Pasifik dengan lebih 20,000 anggota tentera menyertai latihan kordinasi terbesar bagi menangani krisis.

Dikenali sebagai latihan maritim ala peperangan terbesar dunia - Eksesais Rantaian Pasifik (RIMPAC) dibuka dengan rasmi Rabu lalu selama enam minggu di sekitar perairan Hawaii.
Colombia, Perancis, Malaysia dan Thailand adalah negara peserta baru mengambil bahagian dalam RIMPAC dengan kapal armada Amerika Syarikat, US Third Fleet bertindak menyelaras latihan itu.
“Dengan mempunyai negara peserta baru ini, mereka akan didedahkan bagaimana kami beroperasi," kata Pegawai Kawalan Eksesais RIMPAC, Kapten Paul McKeon.

“Latihan ini bagi membolehkan negara peserta baru ini lebih pantas menjadi sebahagian organisasi antarabangsa yang mampu bertindak dalam apa juga keadaan yang mengejutkan atau ketika berlaku krisis atau situasi (peperangan) sebenar atau dalam bentuk latihan," katanya.

Negara peserta lain ialah Australia, Kanada, Chile, Indonesia, Jepan, Belanda, Peru, Singapura dan Korea Selatan.

Tiga lagi negara - Brazil, India dan New Zealand — adalah negara pemerhati dalam RIMPAC yang diperkenalkan sejak 1971.
Lebih 150 pesawat, 34 kapal dan lima kapal selam menyertai latihan bersama berkenaan.

McKeon berkata, modul latihan RIMPAC kali ini termasuk latihan bertindak menangani serangan lanun yang menjadi perkara keutamaan dalam aspek strategik kawalan di Selat Melaka. - AFP

0 comments: