Followers

Saturday, June 26, 2010

Kerajaan tambah dana untuk Ar-Rahnu YaPEIM: PM

KUANTAN: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan tambahan dana untuk Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) bagi memperluaskan rangkaian cawangan Ar Rahnu di seluruh negara.
Perdana Menteri berkata jumlah dana tambahan itu masih diteliti Kementerian Kewangan.
"YaPEIM ada buat permohonan kepada kerajaan untuk memperluaskan lagi rangkaian cawangan Ar Rahnu di seluruh negara kerana sambutan kepada skim mikro-kredit Islam ini adalah sangat memberangsangkan sehingga dana YaPEIM tidak dapat memenuhi segala permintaan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Mengukuh Wadah Memperkasa Ummah anjuran YaPEIM, di sini.
Turut hadir isteri Perdana Menteri yang juga Penaung YaPEIM Datin Seri Rosmah Mansor dan Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah YaPEIM Datuk Ahmad Tajudin Abdul Rahman.

Najib berkata kerajaan sebelum ini telah menyalurkan peruntukan sebanyak RM200 juta untuk diagihkan ke 63 cawangan Ar Rahnu yang dikendalikan YaPEIM.

"YaPEIM telah buat permohonan dan saya beri perakuan untuk tambah, jumlah masih diteliti Kementerian kewangan, sebelum ini RM200 juta untuk 63 cawangan, iaitu sebanyak RM4.5 juta (untuk setiap cawangan)," katanya.

Perdana Menteri berkata kerajaan berpendapat skim berkenaan perlu diperluaskan dalam usaha kerajaan membendung rakyat terperangkap dalam skim pinjaman yang memudaratkan.
"Kita hendak skim ini diperluaskan sebab yang pertama, ianya ikut syariat Islam, kedua ianya mudah, ketiga sistem itu adil, keempat elak daripada pinjam ah long dan pajak gadai konvensional yang kenakan kadar faedah tinggi," katanya.
- BERNAMA

0 comments: