Followers

Wednesday, May 19, 2010

USM cipta alat kesan objek dalam air

GEORGETOWN: Seorang pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) berjaya mencipta sejenis alat BAGI memudahkan kerja-kerja mengutip data termasuk untuk mengesan objek di dasar air sungai atau tasik.

Alat ciptaan penyelidik dari Pusat Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik USM, Prof Madya Mohd Rizal Arshad itu dikenali sebagai "Drosobot".
Sistem alat itu dicipta dengan mengambil fenomena semula jadi lalat atau Drosophila yang bersifat menghidu dan antara kegunaan alat itu ialah ia dapat mengesan objek, menyukat suhu dan kedalaman sesuatu sungai, kolam atau tasik dengan tepat dan cepat.
"Alat ini berfungsi dalam hal-hal pemetaan, pengukuran persekitaran, struktur geografi dasar laut, keselamatan dermaga, pengesanan telaga minyak dan turut berpotensi digunakan dalam misi menyelamat mangsa lemas," katanya di sini, hari ini.

Katanya, alat itu boleh dikawal secara manual atau diprogramkan melalui titik-titik pergerakan berasaskan maklumat GPS.

"Alat yang menggunakan bateri itu mampu bertahan selama tiga jam dan mampu mengesan sesuatu sehingga 1,000 kaki ke dalam dasar-dasar sungai, tasik dan sebagainya," katanya.

Rizal berkata, ciptaan alat yang hanya mengambil masa selama lapan bulan itu menggunakan geran penyelidikan Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi dan ia akan dijual dengan harga RM18,000 seunit. - Bernama

0 comments: