Followers

Wednesday, May 19, 2010

PM lancar penanda aras sukuk global denominasi dollar AS

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini melancarkan penanda aras Sukuk Global dalam denominasi dollar Amerika Syarikat (AS) di bawah inisiatif Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysia (MIFC).
Sukuk berkenaan, distruktur di bawah prinsip Ijarah dalam Syariah, adalah sukuk denominasi dollar AS kedua Malaysia sejak kejayaan penerbitan sukuk global negara pertama dunia pada 2002.
Barclays Capital, CIMB dan HSBC diberi mandat sebagai pengurus akaun bersama dan pengurus utama bersama bagi tawaran sukuk itu.
Menurut sumber industri kewangan, nilai sukuk itu akan lebih tinggi daripada penerbitan sukuk pertama bernilai lebih AS$600 juta

Bercakap pada majlis pelancaran itu, Najib berkata, sukuk global itu akan menetapkan penanda aras harga baru bukan hanya untuk penerbitan sukuk masa depan tetapi juga penerbitan bon konvensional Malaysia.

Sukuk global ini akan dikenali sebagai "Emas" yang menjadi simbol nilai dan jaminan universal, katanya.

Najib berkata, Malaysia kini dalam kedudukan yang baik untuk penyertaan kedua dalam pasaran sukuk global.
"Hari ini, saya gembira untuk memulakan penerangan bergerak bagi sukuk global Malaysia dan berharap kejayaan dalam penerbitan dalam denominasi dollar ini," katanya.

Sukuk itu akan disenaraikan di Bursa Malaysia, Bursa Kewangan Labuan dan Hong Kong, dijangka diberi penarafan A- oleh Standard and Poor’s dan A3 oleh Moody’s.

Ia juga akan menetapkan penanda aras harga baru bagi Malaysia. - Bernama

0 comments: