Followers

Saturday, May 15, 2010

Malaysia kena 'pukau'


KETUA  jurulatih China, Li Yongbo (kiri) bersalaman dengan Misbun Sidek selepas menang aksi separuh akhir, malam tadi.
KETUA jurulatih China, Li Yongbo (kiri) bersalaman dengan Misbun Sidek selepas menang aksi separuh akhir, malam tadi.
Kita kalah kepada pasukan lebih bagus: Rashid 

SKUAD Piala Thomas negara 'terpukau' dengan aksi menakjubkan ditunjukkan China hingga tidak sedar bahawa sebenarnya juara bertahan itu sudah mempersiapkan diri dengan cukup rapi dalam kejohanan kali ini.

Tatkala Malaysia merawat luka kekecewaan tumpas mudah 0-3 kepada China di separuh akhir, malam tadi barisan jurulatih negara mengakui mereka terkejut melihat persembahan luar biasa juara bertahan itu yang meletakkan jurang besar antara China dengan pasukan lain.
“Kita kalah kepada pasukan yang lebih bagus,” kata ketua jurulatih perseorangan, Rashid Sidek pada sidang akhbar selepas kegagalan Malaysia untuk mara ke final. “China mempunyai pemain berkualiti, kita sudah sedaya upaya cuba memberi saingan tetapi prestasi mereka luar biasa malam ini.

“Memang China berhak, kita tidak ada sebarang rungutan. Kita anggap persiapan kita sudah baik tetapi jelas sekali China lebih ampuh, memang nampak perbezaan skuad mereka dan cara mereka bermain.

“Ia menunjukkan betapa mereka benar-benar serius untuk mempertahankan Piala Thomas. Jelas musim ini mereka tidak pentingkan kejohanan terbuka atau pun ranking dunia sebaliknya menumpukan kepada persediaan Piala Thomas,” kata Rashid.

Jelas, daripada persembahan menakjubkan China malam tadi, pasukan itu kini tampak jauh meninggalkan pasukan lain dalam merebut dominasi badminton berpasukan dunia.
Rexy yang kecewa melihatkan kekalahan mudah anak didiknya, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong, mengakui skuad negara terkejut dengan persembahan China.

“Permainan China malam ini menakjubkan,” kata Rexy. “Kita memang terkejut dengan persembahan mereka kerana mereka kelihatan begitu bersemangat. Pemain kita mungkin terlalu memikirkan untuk menang hingga tidak dapat memberi persembahan baik.”

0 comments: