Followers

Friday, April 30, 2010

Pendidikan kesihatan reproduktif bukan ajar lakukan seks: LPPKN

KUALA LUMPUR: Masyarakat diminta membetulkan salah tanggapan terhadap Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) kononnya ia mengajar golongan remaja tentang cara melakukan seks.
Ketua Pengarah Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Datuk Aminah Abdul Rahman, berkata salah tanggapan itu menyebabkan ada pihak yang melahirkan kebimbangan terhadap PKRS kononnya pendidikan itu akan menggalakkan seks bebas dalam kalangan remaja.

"PKRS lebih menyeluruh iaitu merangkumi pengetahuan dari aspek biologikal, sosiobudaya, kematangan emosi, kematangan mental dan kerohanian berbanding dengan pendidikan seks yang hanya tertumpu pada aspek biologi sahaja," katanya kepada pemberita selepas majlis taklimat Pelan Tindakan PKRS LPPKN di sini hari ini.
Aminah berkata, LPPKN telah mengambil inisatif dalam meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai pentingnya PKRS dengan mengadakan Pelan Tindakan PKRS Kebangsaan.

Pelan tindakan itu yang kini di peringkat projek perintis adalah langkah susulan LPPKN selepas jemaah menteri meluluskan dasar PKRS pada November lalu.

Tahun lalu projek perintis pertama dilaksanakan di lima sekolah iaitu Wilayah Persekutuan, Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Pahang, khusus untuk pelajar manakala tahun ini, projek perintis kedua di sekolah yang sama akan membabitkan ibu bapa dan pelajar. - Bernama

0 comments: