Followers

Friday, April 30, 2010

LPKP Sabah tawar permit kepada 'teksi sapu'

KOTA KINABALU: Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Sabah akan menawarkan permit perkhidmatan pengangkutan awam kepada pengusaha "teksi sapu" di negeri itu dalam usaha menangani masalah berkenaan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong, berkata tawaran sebagai langkah jangka pendek itu bagaimanapun hanya untuk pengusaha di kawasan luar bandar.

"Isu ini (teksi sapu) ini telah banyak kali dibangkitkan, dan diadu oleh orang awam. Selain menjejaskan imej pengangkutan awam ianya juga menimbulkan masalah lain seperti apabila berlaku kemalangan menyusahkan penumpang kerana tidak memiliki insurans.
"Tapi pada masa yang sama kita sedar mengapa kereta sapu ini wujud di sesetengah kawasan iaitu kerana ketiadaan kemudahan pengangkutan awam yang sempurna," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Liew yang bertanggungjawab terhadap LPKP Sabah sebelum itu mempengerusikan mesyuarat bagi menangani isu "teksi sapu" di negeri itu.

Turut hadir, Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri, dan wakil daripada agensi berkaitan.

Mengulas lanjut, Liew berkata permit itu untuk semua pengusaha "teksi sapu" sedia ada kecuali mereka yang menggunakan kereta Perodua Kancil kerana kenderaan itu tidak mematuhi keperluan undang-undang perkhidmatan pengangkutan awam.
"LPKP akan melonggarkan beberapa syarat bagi memudahkan mereka memohon kecuali berkaitan kenderaan yang diguna iaitu mesti mematuhi garis panduan.

"Walaupun langkah ini dijangka dilaksana sebulan lagi namun mereka sudah boleh mula memohon sekarang," katanya.

Liew berkata, LPKP dan Jabatan Pengangkutan Jalan akan mengadakan majlis penerangan di setiap daerah bagi menggalakkan pengusaha "teksi sapu" itu memohon permit berkenaan.

Ketika ini dianggarkan kira-kira 2,500 "teksi sapu" beroperasi di beberapa daerah di Sabah.

Lahad Datu mencatatkan jumlah terbanyak iaitu antara 500 dan 700 kenderaan. - Bernama

0 comments: