Followers

Tuesday, April 27, 2010

Malaysia pada kedudukan 24 dari segi kecanggihan, inovasi perniagaan

SIBU: Malaysia ditempatkan pada kedudukan ke-24 daripada 133 negara bagi kecanggihan dan inovasi perniagaan oleh Forum Ekonomi Dunia di dalam Laporan Daya Saing Global 2009-2010.

Bagaimana pun, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Jacob Dungau Sagan, berkata kedudukan itu boleh dinaikkan lagi apabila inovasi dijadikan satu budaya di kalangan sektor awam dan swasta.

"Sungguh pun begitu, ini masih lagi kedudukan yang tinggi kerana kita mengatasi New Zealand (kedudukan ke-27), China (ke-29) dan Itali (ke-34)," katanya ketika merasmikan seminar sehari mengenai transformasi, inovasi dan perkongsian anjuran Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) di sini, hari ini.
Katanya, setiap orang di dalam masyarakat perlu terbabit untuk membantu negara membangunkan satu ekonomi yang diterajui inovasi.

Oleh kerana itu, kreativiti di dalam masyarakat perlu dipupuk kerana ia adalah asas bagi inovasi.

"Kita perlu belajar untuk berfikir di luar kotak, yang sepatutnya menjadi budaya dan amalan harian kita," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, Laporan Produktiviti MPC mendedahkan bahawa suku ke-empat 2009 mendedahkan bahawa produktiviti negara ini telah meningkat 2.2 peratus berikutan pertumbuhan 3.2 peratus sektor pengeluaran dan 2.5 peratus sektor perkhidmatan.
"Saya percaya ini boleh ditambah baik jika elemen transformasi dan inovasi terus diberi perhatian.

“MPC terbabit di dalam program perancangan dan pelaksanaan yang berkait rapat dengan inovasi," katanya.

Bagi 2009, Jacob berkata, kira-kira 61,657 perusahaan kecil dan sederhana di seluruh negara sudah mengambil bahagian di dalam program sedemikian.

Sehingga Mac tahun ini, katanya, 112 lagi sudah mengambil bahagian di dalam persidangan, seminar, bengkel, latihan dan penyelidikan yang berkaitan dan di dalam pembangunan sistem berasaskan inovasi dan produktiviti. - Bernama

0 comments: