Followers

Tuesday, April 27, 2010

Labuan IBFC berkedudukan baik mempromosikan diri sendiri sebagai gerbang ke rantau Asean

KUALA LUMPUR: Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan (Labuan IBFC) berada pada kedudukan baik untuk mempromosikan diri sendiri sebagai gerbang bagi rantau Asean.
Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, berkata pengawal atur luar pesisir, Lembaga Perkhidmatan Kewangan Labuan (Labuan FSA), terus melaksanakan usaha pemantauan aktiviti anti-penggubahan wang haram/memerangi pembiayaan keganasan sejajar dengan agenda negara mengukuhkan regim AML/CFT.

Di dalam laporan tahunan Labuan FSA, Zeti, yang juga pengerusinya, berkata komitmen itu ditunjukkan di dalam usaha yang sedang dilaksanakan untuk memastikan kedudukan Labuan IBFC sebagai berada pada kedudukan berisiko rendah bagi melakukan penggubahan wang.
"Usaha konkrit sudah dilakukan, yang termasuk pemantauan tetap untuk memastikan urus niaga sebagai tulen dan bahawa kempen kesedaran anti-penggubahan wang sudah dilaksanakan untuk menggalakkan lebih pemahaman di kalangan institusi mengenai langkah AML/CFT," katanya.

Sebagai pihak berkuasa yang bertanggung jawab bagi kawalan atur, pemantauan dan pembangunan industri perniagaan dan kewangan itu, Labuan FSA, katanya akan memastikan bahawa reputasi kukuh Labuan IBFC dikawal atur dan IBFC yang kukuh dipulihara.

"Ini akan dicapai melalui beberapa inisiatif yang termasuk memastikan penerimaan pakai secara berkesan standard antarabangsa dan meningkatkan pendedahan dan standard ketelusan sejajar amalan baik antarabangsa," katanya.

Satu mercu tanda utama pada 2009 adalah perubahan perundangan berkaitan industri perniagaan dan kewangan di Labuan IBFC.
Di bawah undang-undang baharu, syarikat sel, yayasan, syarikat amanah persendirian, perkongsian liabiliti berhad dan amanah khas yang dilindungi boleh distruktur semula di luar Labuan IBFC.

Bilangan syarikat yang didaftarkan di Labuan telah meningkat lebih daripada 8.0 peratus pada 2009 kebanyakannya dari Asia Pasifik dan Timur Jauh.

Sektor perbankan antarabangsa kekal baik dan stabil dan mencatatkan peningkatan keuntungan 16.6 peratus.

Aktiviti pajakan mengekalkan lajakan pertumbuhan kukuhnya sebagai sektor yang menunjukkan prestasi terbaik dengan aset yang dipajak meningkat 23.9 peratus kepada AS$21.9 bilion.

Dengan kadar pertumbuhan lebih 8.0 peratus di dalam premium insurans, sektor insurans melepasi paras AS$1 bilion bagi tahun kedua berturut-turut di tengah-tengah pasaran insurans global yang lemah. - Bernama

0 comments: