Followers

Tuesday, February 16, 2010

Mada jamin bekalan air mencukupi untuk musim baru padi

JITRA: Petani di Kedah dan Perlis diberi jaminan bekalan air mencukupi apabila musim pertama 2010 penanaman padi di kedua-dua negeri itu bermula Mac ini.

Ketika memberi jaminan itu, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Johari Baharom, berkata paras air di Empangan Ahning dan Empangan Pedu di Padang Terap serta Empangan Muda di Sik mencukupi.

"Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada) telah merancang supaya air di ketiga-tiga empangan itu melebihi 900,000 meter padu untuk menampung keperluan 96,558 hektar sawah dalam kawasannya di Kedah dan Perlis.

"Mada sedar musim panas sekarang mungkin berlanjutan sehingga April yang akan menyebabkan kemarau yang menggusarkan kira-kira 55,000 keluarga petani," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar dan pameran usahawan tani bagi kawasan Parlimen Kubang Pasu di sini hari ini.

Mohd Johari yang juga Ahli Parlimen Kubang Pasu diminta mengulas dakwaan bahawa bekalan air untuk pertanian dan minuman di Kedah susut kerana musim kemarau dan cuaca panas sejak awal bulan ini.

Katanya, kira-kira 20 peratus sahaja kawasan tanaman padi dalam kawasan Mada sukar untuk disalurkan bekalan air kerana kedudukannya agak tinggi dan tidak sama rata.

"Bagaimanapun, purata pengeluaran padi oleh petani Mada yang menyumbang lebih 40 peratus beras negara mencecah 6.2 tan sehektar berbanding 4.5 tan sehektar beberapa tahun lepas berikutan sistem salirannya bertambah baik," katanya.

Mohd Johari berkata, agensi di bawah kementeriannya masih giat membantu melahirkan lebih ramai petani menjadi usahawan berjaya berasaskan produk pertanian.

"Kini terdapat produk mereka dihidangkan oleh MAS (Malaysia Airlines) dalam penerbangan ke Eropah manakala ramai berhasil memasarkan produk mereka bernilai jutaan ringgit setiap tahun," katanya.

Beliau berkata, kementerian melalui agensinya sentiasa berusaha memberi nilai tambah terutama membuat pembungkusan lebih menarik.

Pada majlis itu, Mohd Johari menyampaikan insentif berjumlah lebih RM645,000 kepada 140 penerima. Turut hadir Pengurus Besar Mada Datuk Abdul Rashim Salleh. - Bernama

0 comments: