Followers

Tuesday, February 16, 2010

Bantu wanita hamil bermasalah: MIC

KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu mewujudkan satu mekanisme bagi mendampingi ibu yang membuang bayi, kata Timbalan Presiden MIC Datuk G Palanivel.

"Mereka yang membuang bayi selalunya adalah wanita yang mengalami krisis. Mereka terdiri daripada ibu-ibu yang hidup dalam keadaan tidak selamat. Mereka adalah wanita yang mahu menyembunyikan kehamilan.

"Sepanjang tempoh mengandung, ibu-ibu ini mengalami krisis emosi dan tidak mendapat sokongan anggota keluarga serta kawan rakan. Ada juga mereka yang membuang bayi kerana panik," kata Palanivel dalam blognya www.gpalanivel.com.

Bekas Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat ini berkata, kerajaan juga perlu mewujudkan satu sistem dan melatih pegawainya bagi mengesan ibu yang mengalami masalah demikian.

Katanya, perbuatan membuang bayi boleh dikurangkan melalui pendekatan yang komited dalam menangani masalah itu.

"Pendekatan yang baik ialah mewujudkan satu sistem bagi membantu ibu-ibu begini secara diam-diam. Kaunseling dan bantuan juga perlulah diberi bukan secara terang-terangan. Identiti mereka perlu dirahsiakan," katanya.

Beliau berkata, kerajaan perlu mencari kaedah penyelesaian jangka panjang terhadap masalah yang semakin berleluasa ini, termasuk menyediakan dana yang secukupnya.

"Kerajaan juga perlu menyusun program bagi mendidik dan membantu mencegah kes kehamilan yang tidak diingini," katanya.

Palanivel berkata, mereka yang hamil perlu digalakkan melahirkan anak di tempat selamat dan bagi mereka yang "bercadang" membuang bayi, sediakanlah ruang yang selamat bagi bayi mereka.

"Ini mungkin klinik LPPKN, klinik kesihatan kerajaan, hospital daerah, hospital swasta, klinik 24 jam dan rumah kebajikan yang dikendalikan kerajaan. Tempat-tempat ini perlulah bersedia memberi bantuan kepada bayi yang dibuang.

"Identiti ibu berkenaan perlu dirahsiakan dan dia tidak patut diugut untuk dikenakan tindakan undang-undang," katanya.

Beliau berkata, langkah itu boleh mencegah atau sekurang-kurangnya mengurangkan jumlah kematian bayi yang dibuang.

"Lebih penting menyelamatkan nyawa seseorang bayi daripada mengheret ibu yang membuangnya ke mahkamah! Siapa tahu, mungkin suatu hari nanti, bayi yang membesar di rumah kebajikan dan diberi didikan yang baik ini akan menjadi warganegara yang baik apabila mereka dewasa," katanya. - Bernama

0 comments: