Followers

Sunday, February 21, 2010

Bekas Setiausaha Negara AS, Alexander Haig meninggal dunia

WASHINGTON: Bekas Setiausaha Negara, Alexander Haig, 85, yang pernah berkhidmat ketika Presiden Ronald Reagan, meninggal dunia awal pagi semalam Hospital Baltimore, Maryland.

Beliau pernah mengejutkan dunia dengan lima patah perkataannnya ketika Reagan ditembak dan dirawat di hospital pada 1981 dengan menyebut "I am in control here." ("Saya yang berkuasa di sini.")

Bagaimanapun, setakat ini tiada pengumuman rasmi mengenai punca kematiannya.

Sementara itu, Presiden Barack Obama menyifatkan Haig sebagai "negarawan Amerika yang hebat" dan menjadi contoh sebagai tokoh diplomat yang disegani.

Pada 30 Mac, 1981 seorang lelaki bersenjata melepaskan tembakan ke arah Reagan ketika sedang meninggalkan sebuah hotel di Washington.

Reagan dibawa ke sebuah hospital berhampiran dengan ketika itu Naib Presiden, George Bush gagal dihubungi kerana berada di luar daerah.

Pegawai kanan Amerika megesyaki serangan berkenaan adalah usaha untuk membunuh presiden yang didalangi Soviet Union ketika itu serta sebahagian usaha untuk menyerang Eropah.

Haig, yang menjadi Setiausaha Negara kepada Reagan ketika itu terus membuat penjelasan kepada stesen televisyen dengan berkata:

"Secara perlembagaan, anda masih mempunyai Presiden, Naib Presiden dan Setiausaha Negara dan presiden akan memutuskan untuk memindahkan kuasanya sementara kepada naib presiden jika dia mengkehendakinya.

"Namun pada masa ini, sayalah yang berkuasa di sini, di Rumah Putih sehingga kembalinya naib presiden dan kami berhubung rapat dengannya," kata Haig.

Bagaimanapun, sebarang peralihan kuasa sementara Presiden sepatutnya dari naib presiden, diikuti Speaker Parlimen dan senator kanan parti yang berkuasa sebelum Setiausaha Negara. - AFP

0 comments: