Followers

Thursday, February 18, 2010

100 penduduk Jakarta dipindah akibat banjir

JAKARTA: Seramai 100 warga Jakarta mula ditempatkan di pusat pemindahan banjir apabila tempat tinggal mereka ditenggelami air sehingga paras leher orang dewasa sejak awal hari ini.

Banjir melanda beberapa daerah di sini, termasuk yang paling buruk di Kampung Melayu, Jakarta Timur, yang terletak di bahagian tengah Sungai Ciliwung.

Setiap kali tiba musim hujan, wilayah ini sering dinaiki air.

Banjir di Jakarta bukan hanya disebabkan hujan lebat di sini tetapi juga akibat hujan berterusan di kawasan tanah tinggi sekitarnya seperti Bogor di Jawa Barat.


Kedudukan Jakarta di kawasan tanah rendah telah mengakibatkan air hujan yang berlebihan di kawasan tinggi mengalir ke sungai-sungai utama yang letaknya di tengah-tengah kawasan penempatan penduduk.

Hari ini, 100 penduduk Kampung Melayu, termasuk kanak-kanak, dipindahkan dari rumah masing-masing ke pusat pemindahan banjir di kawasan itu.

Sebelum dipindahkan kebanyakan penduduk terbabit telah menempatkan barang-barang di tingkat atas atau tempat yang lebih tinggi di rumah mereka untuk mengelak kerosakan.

Pasukan pemindahan banjir yang dilengkapi bot penyelamat telah pun diletakkan dalam keadaan bersiap sedia untuk menghadapi kemungkinan banjir ini.

Penduduk tempatan di kawasan rendah juga telah bersiap sedia dengan pelbagai cara, seperti menggunakan almari pakaian yang boleh berfungsi sebagai bot penyelamat atau membina rumah yang tinggi bagi menyimpan barang-barang bila berlaku banjir.

Naib Presiden, Boediono turut melawat kawasan banjir di Kampung Pulo dalam kawasan Kampung Melayu setelah selesai meninjau keadaan di Pasar Jatinegara, Jakarta Timur, yang terletak tidak jauh dari kawasan banjir.

Beliau diberi taklimat oleh Gabenor Daerah Khusus Ibukota (DKI) Jakarta, Fauzi Bowo mengenai status banjir yang melanda Sungai Ciliwung itu dan menyaksikan bagaimana aliran sungai yang naiki hampir menyentuh tepi jalan.

"Esok kita akan mengadakan mesyuarat bagi membincangkan masalah banjir bersama pihak yang berbabit. Ini adalah langkah jangka panjang untuk mengatasi banjir," kata Boediono.

Pihak berkuasa DKI Jakarta telah menyediakan pelan induk bagi mengatasi masalah banjir dengan projek sungai buatan untuk mengalirkan air ke laut.

DKI Jakarta sedang menyelesaikan salah satu kawasan banjir di kawasan Jakarta Timur, melalui projek dikenali sebagai "Banjir Kanal Timur", yang membabitkan pembinaan sungai buatan sepanjang 23.5 kilometer bagi mengurangkankan paras air beberapa batang sungai sepanjang 207km di sekitar ibukota ini.

Projek banjir kanal timur dan banjir kanal barat disasarkan dapat mengurangkan masalah banjir di Jakarta hingga 40 peratus. - Bernama

0 comments: