Followers

Monday, January 11, 2010

Parti komponen BN Sabah yakin isu kebakaran gereja dapat ditangani

KUALA LUMPUR: Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Tan Sri Joseph Kurup, berkata beliau dan pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) akan memperjelaskan situasi sebenar kepada penduduk di Sabah berhubung isu pembakaran gereja.

Beliau berkata, rakyat Sabah memberikan sepenuh kepercayaan dan yakin masalah itu dapat ditangani dengan baik oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Setakat ini, rakyat di Sabah memahami situasi berkenaan dan berpendapat perkara itu dilakukan oleh individu yang tidak bertanggungjawab.

"Sebagai pemimpin, saya dan rakan-rakan mempunyai tanggungjawab bagi menjelaskan kepada rakyat di peringkat akar umbi tentang insiden terbabit supaya tidak timbul salah faham," katanya pada sidang media selepas taklimat Jabatan Taman Laut Malaysia (JLTM) Bersama Media di sini, hari ini.

Kurup, yang juga Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar dan ahli Parlimen Pensiangan, berkata parti komponen BN Sabah mengutuk insiden pembakaran gereja dan beranggapan perbuatan itu adalah cubaan untuk menggugat perpaduan kaum di negara ini.

Beliau berkata, PBRS dan semua parti komponen BN yang lain memandang serius perkara itu dan turut meminta rakyat bertenang dan tidak melatah dengan insiden itu.

Kurup turut menyangkal laporan sebuah laman web yang melaporkan kerajaan lambat bertindak bagi menangani masalah berkenaan.

"Kerajaan tidak pernah mengambil sambil lewa sebarang masalah sebaliknya akan mencari alternatif terbaik bagi menyelesaikannya secepat mungkin termasuk dalam isu pembakaran gereja mahupun rumah ibadat yang lain," katanya. - Bernama

0 comments: