Followers

Monday, January 11, 2010

Jangan percaya khabar angin menerusi SMS: Polis

PUTRAJAYA: Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menyeru orang ramai mengesahkan terlebih dahulu berita yang mereka terima menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi mengelak penyebaran khabar angin.

"Ini menjadi satu trend, percaya kepada SMS yang dihantar. Berita-berita ini bukannya fakta, yang sepatutnya dikeluarkan pihak polis.

"Tolong gunakan pusat kawalan negara, pusat kawalan negeri dan pusat kawalan daerah untuk mengesah dan mendapat maklumat.

"Saya ingin ingatkan semua pihak agar jangan dengar berita-berita yang tidak sah, cakap mulut, cakap-cakap melalui telefon.

"Kita perlu lebih matang dalam menangani keadaan di dalam negara," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Ismail memberi penerangan kepada wakil kedutaan asing mengenai kejadian pembakaran gereja di negara ini oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dalam tempoh beberapa hari ini.

Ditanya sama ada tangkapan sudah dibuat terhadap pihak yang terbabit, beliau berkata tangkapan belum dibuat dan polis sedang menyiasat dengan teliti kes berkenaan.

"Kami terima banyak maklumat. Semua maklumat perlu diikuti dengan proses siasatan, pengesahaan dan sebagainya," katanya.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Mahmood Adam berkata beliau telah memaklumkan kepada 96 kedutaan asing di negara ini bahawa keadaan berikutan kes pembakaran gereja adalah terkawal.

"Mereka (perwakilan asing) ingin tahu tentang tindakan dan jaminan keselamatan yang telah diambil.

"Mereka juga mahukan gambaran yang jelas tentang keadaan yang berlaku supaya mereka boleh membuat laporan yang jelas kepada negara masing-masing," katanya. - Bernama

0 comments: